fredag 25 september 2009

Kyrkovalet - epilog

Det hör väl till god ton att göra bokslut i en så pass viktig ombloggad fråga som kyrkovalet. Min känsla efter hela spektaklet är besvikelse. Jag hade verkligen hoppats på ett större genomslag för de opartipolitiska alternativen. Visserligen fick POSK två mandat i vårt kyrkofullmäktige, men de får inte plats i kyrkorådet och får därmed svårare att direkt påverka. Däremot är de själva, enligt rapport, nöjda med resultatet. Visserligen ökade Frimodig kyrka en hel del, men jag hade hoppats på mer. Men kanske är det så att vi måste se det ännu mer långsiktigt. Det blir i alla fall en bättre plattform att stå på inför kommande kyrkoval (vilken form de nu får).

Samtidigt har man verkligen kunnat skönja rädslan hos de etablerade partierna att tappa makten till uppstickarna. Det har varit insändare, ledarskribenter och partipiskor i skilda kulörer och de flesta har angripit de nomineringsgrupper som vill vara obundna partipolitiken och på ett tydligare sätt vill verka för kyrkans framtid. Rädsla var ordet.

En kort reflektion: en av valets huvudfrågor blev frågan om samkönade äktenskap. Det är egentligen mycket märkligt, eftersom den frågan avgörs av sittande kyrkomöte endera dagen, inte av de som det svenskkyrkliga folket valde häromdagen. Kan det månne handla om populism?

Därmed stängs ämnet för denna gång, I suppose (eller kanske "i soppåse", för att sammanfatta min känsla)

Epilog: Däremot får vi inte glömma bort Guds roll i sin kyrka. Han har makten och förmågan att komma med en efterlängtad förvandling. Som det står i Jesaja 35: "Vatten bryter fram i öknen, bäckar i ödemarken. Förbränt land skall bli till sjö, törstande mark till källsprång". Nu får vår bön vara att vår kyrka förändras inifrån i första hand och att vi själva står till Guds förfogande att själva förändras och vara en del i denna förändring, att "den öppna folkkyrkan" (denna klyscha) också fylls med ett härligt innehåll från vår levande Gud.

3 kommentarer:

Martina sa...

Jaha, det blev så; vi fick ingen plats i kyrkorådet. (Vad krävs för att få det?) Själv är jag mer besviken på det låga valdeltagandet än på våra två mandat. Jag trodde att vår medverkan skulle locka fler till valurnan än tidigare. Men så blev det tydligen inte. Inför nästa kyrkoval borde frågan om det låga valdeltagandet prioriteras bland alla oss partie...jag menar nomineringsgrupper :-)
Tack för ditt engagemang och all reklam!

Martina sa...

Uppdaterad info; det blir en plats i Kyrkorådet för POSK. Bra va?

SvBG sa...

Ja, det gläder mig. Mycket!! Gud välsigne er!!