fredag 11 september 2009

Ingen valdebatt = uselt

Kyrkovalet närmar sig. Det kommer in rätt många på Pastorsexpeditionen för att förhandsrösta. Det är bra. Bra att folk röstar.

En sak jag däremot saknar, åtminstone här i Piteå, är en rejäl valdebatt. Visst var det en valupptakt härom lördagen, men det var ju bara för de närmast sörjande och för de som passerade, för folk på språng. En välarrangerad valdebatt i t ex Kyrkcenter skulle verkligen kunna lyfta fram vad de olika partie... förlåt nomineringsgrupperna står för, vad de vill verka för. Deras valprogram innehåller lite väl mycket floskler anser jag. Kanske jag skriver om det en annan dag, vi får se.

Det är valnämnden (bestående av företrädare för de etablerade parti... förlåt nomineringsgrupperna) som bestämmer hur kyrkovalet ska marknadsföras här på lokalplanet, i kommande Piteå församling. De har inte prioriterat någon debatt. Varför? Jag har några teorier:
1. De är rädda för att bli ställda mot väggen, med betoning på ställda, av frågvisa och engagerade församlingsbor.
2. De etablerade partie... förlåt nomineringsgrupperna är rädda för att de nya - i vårt fall POSK (Partipolitisk Obundna i Svenska Kyrkan) - ska få komma till tals. Det är ju ingen tvekan om att alltför många röstar av slentrian på något av de etablerade partierna. Om folk förstod vad de opolitiska alternativen står för, tror jag att fler skulle rösta på dem.
3. De är oroliga för att framstå som gubbiga och gummiga i jämförelse med andra.

Nej, jag tycker det är svagt att det inte blir nån valdebatt. I det närmaste uselt.

5 kommentarer:

Frida sa...

I Hortlax har det varit en utfrågning i alla fall, vilket var bra.Missade dock den, men möjligheten fanns ju att gå.

Fick du tidningen AMOS idag?
Om inte kolla på min blogg.

Trevlig kväll och helg!

stig strömbergsson, kollega sa...

Jag gissar att alla tre teorierna gäller och att man inte vill skylta med sin idétomhet eftersom det skulle kunna få också den mest trofaste partilojalist att tveka.

Tomas sa...

Skulle passa utomordentligt bra för sånna som mig som inte någonting vet !

Broschan sa...

Läs vad jag skrev som kommentar till utsidan och insidan.

Varför inte låta politik.. förlåt, gubbarna och gummorna få frågorna i förväg. Det skulle ge både genomtänkta frågor och svar. Det är inte lätt att snabbt komma på ett klokt svar till en klurig fråga. När det finns en klurig fråga på dagordningen har ju beslutsfattarna haft möjlighet att skaffa fram beslutsunderlag i förväg.

SvBG sa...

Broschan: Precis vad de fått som förslag, men inte ens det nappade det på.