tisdag 15 september 2009

Allt för missionen

Ikväll hade personalen i Piteå stadsförsamling en kombinerad surströmmingsfest och avtackning för en som gått i pension. Surströmming hör väl inte till mina favoriter direkt, så fokus för mig låg på del två. Vi som inte åt surströmming fick "nöja oss med" rostbiff, skinka och potatissallad. Inte så dumt alls. Men mitt i maten började min kyrkoherde utmana mig. Han frågade hur mycket jag skulle ha för att äta en klämma. "Jaa....", svarade jag och drog på svaret innan jag formulerade fortsättningen, "hur mycket är ni beredda att lägga till missionen för att få mig att äta en?". Fort utlovades femhundra kronor. "Nja", sa jag, "om ni kommer upp till tusen kronor så kommer jag att äta". Det gick lite trögt, men till slut kom de upp till nämnda nivå. Då var det bara att bita i det sura äppl... strömmingen som lades upp framför mig, med lök och potatis på en bit tunnbröd. Vad de inte visste var att jag hade kunnat göra samma manöver för hundra kronor också. Helst avstår jag ju, men vad gör man inte för missionen? Jag tycker inte det är speciellt gott, äter hellre annat, men det är inga större problem att äta en klämma. Och framför allt: när arbetskamraterna lägger tusen kronor till missionen så kan man nästan göra vad som helst...

5 kommentarer:

Ingela sa...

Åh, där hade jag lätt kunnat dra in en 4000-5000 till hednafälten!

Broschan sa...

Om nån skulle ge pengar till missionen skulle jag också kunna ställa upp. Här är min "prislista":
Kycklingpaj 250 kr
Rostbiff 375 kr
Gräddtårta 500 kr (storbit 750 kr)
Chokladgodis 175 kr
Kaffe 99 kr (med mintkaka 119 kr)
Vill ni att jag ska äta nåt annat så begär en offert!

Anonym sa...

Åh! Bra jobbat. Och erkänn... Liiite gott var det allt! ;)/Lena

SvBG sa...

Haha, broschan, du får mig alltid att garva obehärskat när du kommer med dina kommentarer! :-D

Lena: neeee

Anonym sa...

Gillar broschans förslag...
För min del skulle jag nog ha en prislista för att avstå...
TYP: 150 kr för att avstå en surströmmingsklämma per tillfälle
250 kr för att avstå godis per dag
175 kr för att avstå fika per dag
1500 kr för en fastedag....
Men det finns nog ingen som är beredd att skänka/betala till mission för mina bedrifter! Säger en hel del om mina laster hmm

Bra att du drar in pengar till mission i alla fall/Margaretha