söndag 7 juni 2009

Kunde bloggat om...

Ja, ni har ju redan kunnat konstatera att jag inte bloggat så mycket den senaste tiden. Orken har helt enkelt inte funnits där. Det finns viktigare saker att prioritera. Det är inte det att jag inte haft saker att skriva om, men det tar på att sätta sig ner och formulera sig. Mycket i mitt jobb som präst handlar just om att formulera mig och det är kanske därför det är klokt att inte även livet vid sidan av nödvändigtvis behöver ägnas åt denna ädla konst.

Jag kunde ha bloggat om:
Den ekumeniska pingstkonferensen med tillhörande Jesusmanifestation. En fantastisk helg med Stanley Sjöberg som en inspirerande huvudtalare. Jag känner stor glädje över att dela tron tillsammans med mina trossyskon från andra församlingar, men känner samtidigt stor sorg över att vi är så få från mina sammanhang som tycker det är viktigt.

Förra helgen, 30 maj, var det tio år sen vi förlovade oss! Det snöade och var kallt, men vi gick ändå uppför backen i Granbergsträsk till den speciella gläntan i skogen, strax ovanför Hjulbacken, som är så speciell för mig. Fint minne!

Igår pajade bilen. Jag och barnen skulle ut på stan för att proviantera lördagsgodis, men det bara knäppte i startmotorn. Efter konsultation med min pappa och brorsa hittade jag till slut att en kabel från batteriets minuspol lossnat från nånstans. Men det var lika oländig terräng som i djupaste Amazonas (ja, en Amazon skulle ju vara fränt att äga!), så det blir till att frakta bilen till en verkstad i morgon. Skönt, mitt i allt, att bilen stod på uppfarten och att vi inte har ett akut bilbehov.

Igår spelade Sverige-Danmark VM-kval. 0-1 efter total ineffektivitet. Det var många som underpresterade. Bröderna Elm var det lysande undantaget, tillsammans med ett fåtal glimtar från några andra. Vi kanske inte är helt borta från VM-slutspelet nästa sommar, men frågan är om det inte är dags för en förändring redan nu. Det känns som om vi spelat på lånad tid, lyckats bra under många år, trots allt. Nej, Lagerbäck/Andersson har gjort det bra, men har nu gjort sitt. Det är dags för förändring.

Jag har verkligen glatt mig åt svensk tennis återkomst i Grand Slam-sammanhang. Robin Söderling spelar idag final efter bländande spel de senaste omgångarna. Den omöjlige Rafael Nadal var ju inte totalt omöjlig. Starkt! Dessutom vann Daniel Berta juniorturneringen.

NATO-övningen - är det verkligen nödvändigt? Jag gillar inte natofieringen. Vill hellre att vi ska vara så neutrala det bara går (men kanske ändå aldrig varit).

EU-valet - även om jag verkligen inte vill vara med i den Europeiska Unionen, så är det min plikt att rösta idag. Det har jag gjort. Rösten föll på den ende kandidaten som bemödat sig om att skicka nån information om vad han står för. Svagheten på informationsfronten ger ett svagt intresse. Har själva valkampanjen bara pågått sista veckan? Det känns så. Men då blir det ju det valdeltagande man förtjänar. Det verkar dock vara så att en enskild kandidat har lättare att påverka inom EU än i Sveriges riksdag. Därför känns det, trots allt, viktigt att rösta. Det känns däremot åtskilligt tråkigare med Gudrun Schymans (väntade) påhopp på kristna kandidater. Överhuvudtaget tycker jag att politiken verkar ha blivit smutsigare de senaste åren. Det är ingen rolig utveckling.

Idag är det 17 år sen jag prästvigdes i Luleå domkyrka. Det har verkligen hänt mycket på dessa år. Min bön är att jag har fått betyda nåt för någon, att någon funnit en tro på Jesus. I så fall har jag fått nåden att medverka till nåt som har evigt värde. Det är min bön.

Till sist: Ett av de senaste blogginläggen hade temat "Olika som bär". Nu är det sista chansen att delta i tävlingen. I potten ligger ett enkelt, men trevligt (?) pris.

Ja, allt det här hade jag kunnat blogga om den senaste tiden. Nu blev det inte så...

Eller?

Jo, men vänta nu...

... nåt hände i alla fall!:-D

4 kommentarer:

Ann O Nym sa...

det är nog klok att ínte blogga för bloggandets skull, utan istället när du känner att du har något att blogga om även om vi läsare ibland mer eller mindre kräver av dig att du publicera något tankvärt

stig strömbergsson sa...

Bra idé det där! Att berätta vad man skulle berättat om man berättat det. Har själv använt metoden - framför allt på tisdagar.

Mats R sa...

Du har säkert betytt mycket för många människor, jag vet då med säkerhet att du har betytt och betyder mycket för mig :)
Både i ditt ämbete och som vän.

Unknown sa...

Sjutton också är det så länge sedan du var "nybakad" kominister i Malå...
Känns inte så länge sedan :)
Du kan vara lugn vad gäller att du betytt något för någons väg till Jesus. Det har du, det kan jag också instämma i.
Och tack för senast, kul att vara omnämd i din blogg :)
Kram Lena