fredag 1 maj 2009

Vådan av att läsa en bok som är för bra

Jag gillar verkligen att läsa, även om det blir lite för sällan. Ofta är jag för trött eller har för lite tid eller prioriterar andra saker. Men jag har ständigt en längtan efter att på allvar kunna kalla mig en läsare. Visst läser jag ett stycke ur Bibeln varje dag. Visst läser jag nån enstaka artikel i nån tidning rätt ofta. Visst läser jag lite för prästeriets skull. Men nog saknas det en hel del innan jag på allvar är en bladvändare.

När jag läser handlar det om deckare eller kristen uppbyggelselitteratur. Den förra kategorin är lite mer lättsmält - även om de kan vara hårdkokta - så det blir lite mer av den varan. Den andra kategorin kräver lite mer koncentration och engagemang. Kanske är det därför det blir mindre av den varan. Det är, tyvärr, mer avkoppling jag behöver efter en lång arbetsdag.

På mitt sängbord ligger, fiktivt, en stor trave böcker som jag både vill och borde läsa, främst av den andra kategorin. Tids nog kommer det att bli av, även om det kanske dröjer tills barnen är lite större. Problemet är väl bara att traven tenderar att bli högre och högre.

Runt jul och i början av detta år inträffade dock nåt mycket intressant. Jag läste tre böcker som faktiskt var lite för bra. Är detta möjligt? Svaret är ja! Det var Stieg Larssons millenniumtrilogi. Helt fantastiskt bra! Men jag tvingas alltså konstatera att de var lite för bra. Efter att sista boken var avslutad uppstod ett tomrum, eller en mättnadskänsla, för vilken bok skulle kunna toppa dessa mästerverk?

Nu väntar jag och längtar jag efter att min läslängtan ska komma tillbaka. Det närmar sig alltså. Just nu är jag i fasen "längtan efter en längtan". Då är det inte långt kvar. Och jag vet att när jag väl bereder tid och plats och tar mig an nästa bok, så kommer läslusten tillbaka. Det ser jag fram emot! Mycket!

12 kommentarer:

Tomas sa...

Kan verkligen hålla med angående millenniumtrilogin,svårt att hitta nått i samma klass..

Pär Parbring sa...

Då måste jag ju tipsa dig, Sven-Bertil, om en väldigt bra bladvändare inom den mer andliga litteraturen. Har precis inhandlat och börjat läsa Magnus Malms senaste bok, utkommen för ett par veckor sen bara. "Ett hjärta större än världen", som är lite av en vandring genom bergspredikan.

Anonym sa...

Jag är också såld på milleniumtrologin...:-D och känner igen bekymret med att få tid och ork att läsa...men det blir faktiskt enklare när barna blir lite större!/Margaretha

stig strömbergsson sa...

När barnen var små travades o- och halvlästa böcker. "Jag får tid när de blir äldre" tänkte jag som småbarnspappa. Nu är de äldre. Och till 3/4 utflugna. Eller åtminstone på flygtur. Bokhögarna är ändå lika stora. Förklara det den som kan!

Broschan sa...

Senaste bok jag läst är "Regler för golfspel 2008-2011" Regel 28 på sidan 109 är bra att ha koll på. Jag och min son Isak gick igenom den i går kväll innan han somnade. Undra vad han drömde om?

Mats R sa...

Oj, har helt missat Magnus Malms nya bok, måste alltså till duvan på måndag, Magnus Malm är ju min absoluta favorit.
Sen kan jag hålla med om milleniumtrilogin, helt fantastisk läsning, jag sträckläste alla tre böckerna, tog väl nån vecka kanske.

Anonym sa...

Jag är periodare, läser otroligt mycket i perioder..sist var millenniumtrilogin..men sen har jag inte heller känt nån lust att läsa. Om du inte redan läst, så borde du läsa "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" en otroligt vacker bok, som jag som helst läser kriminalare blev förbluffat tagen av!// Evelina

Mys liv och hem sa...

Ja,det finns nog inget som slår spänningen i millenium trologin.Jag väntar med spänning på filmerna på de två andra böckerna.Ha en skön dag

LTD sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
LTD sa...

Kan också rekommendera Nessers senaste serie, den om Gunnar Barbarotti (håll med om att redan namnet väcker nåt speciellt...). "Människa utan hund", "En helt annan historia" samt "Berättelse om herr Roos". Nåt helt annat än Millenium, men mycket, mycket bra!

SvBG sa...

Tack för alla boktips!
Pär: Magnus Malm är alltid kanonbra läsning!
Broschan: Den tänker jag inte läsa (förresten, finns en som ljudbok?)
Evelina: Det lät intressant. Vem har skrivit den?
LTD: Nesser är alltid bra! Har dock inte läst om herr Barbarotti. Undrar bara varför Nessers hjältar aldrig heter typ Andersson... (eller Dahlbäck)

Anonym sa...

Ursäkta dröjsmålet, Linda Olsson heter hon. Ser att hon har skrivit en bok till nu. Måste kolla den..
//Evelina