söndag 17 maj 2009

Eurovision Song Contest

Så var den då avklarad, Eurovision Song Contest 2009, den europeiska finalen av "Concours Eurovision de la Chanson". Efter fyra veckors "Inför...", två semifinaler och nu själva finalen är man mer än övermätt. Det är ingen hemlighet att jag föredrar den svenska Melodifestivalen. Stora delar av ESC blir bara en transportsträcka. Jag menar: alla deltagande länders bidrag faller inte mig i smaken, om man säger så. (I år var det dock ovanligt många hyfsade låtar).

Nu blev det Norge som vann en riktig jordskredsseger. Charmige Alexander Rybak sjöng och fiolade om sin "Fairytale" så det stod härliga till. Riktigt bra låt, även om den inte tillhörde topp tre för mig. Men ingen tvekan om att det var en värdig vinnare! Malena Ernman gjorde vad hon kunde, men var, trots allt, alltför anonym i sammanhanget.

En liten iakttagelse: De gånger som Sverige kommit bland de högsta sen det moderna konceptet anammades 2002 (med fyra delfinaler) har det bara varit de lite mer Abbaliknande, klassiskt svenska pop(schlager)låtar: "Evighet", "Det gör ont", "Give Me Your Love" och "Never Let It Go". Så fort vi tar ut svängarna åt nåt håll går det sämre.

Hursomhelst, så här skulle jag ha fördelat mina poäng:
12 poäng: "Always"- AySel & Arash (Azerbajdzjan - blev 3:a)
10 poäng: "Lose Control"- Waldo's People (Finland - blev 25:a)
8 poäng: "Et Cetera"- Sinead Mulvey & Black Daisy (Irland - åkte ut i semifinalen)
7 poäng: "Fairytale" - Alexander Rybak (Norge - blev 1:a)
6 poäng: "La Voix" - Malena Ernman (Sverige - blev 21:a)
5 poäng: "Bistra Voda"- Regina (Bosnien-Herzegovina - blev 9:a)
4 poäng: "Is It True"- Yohanna (Island - blev 2:a)
3 poäng: "Eyes That Never Lie"- Petr Elfimov (Vitryssland - åkte ut i semifinalen)
2 poäng: "Balkan Girls"- Elena Gheorghe (Rumänien - blev 19:e)
1 poäng: "Düm Tek Tek"- Hadise (Turkiet - blev 4:a)

För övrigt tycker jag att det var ett lyft att varje land i sin poängfördelning både tog hänsyn till landets telefonröster och en expertjury. På så sätt premierades klassen på låtarna lite mer. Den freakshow vi sett högt upp de senaste åren var inte ett lika framgångsrikt koncept i år. Tack för det!

3 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag skulle också ha gett tolvan till Azerbadzjan! Eller jag skulle ha gett dem alla poäng jag hade... :)

Anonym sa...

För första gången i mitt liv (o de är långt:-) blev min favorit också vinnare! Norway 12 points!!!/Maggan

Anonym sa...

Jag bodde i Norge -98 när Charlotte Nilsson vann ESC. Då kom det norska bidraget sist i tävlingen och sångaren skyllde det på att han fått en decibelchock i örat. Hahaha..det var SÅ kul att vara från Sverige där och då. Nu har de äntligen fått lite revanch. Och låten var ju bra, dessutom!/ Evelina