måndag 13 april 2009

Påskens glädje

Åh, vad jag älskar påsken! Inte för att det är aningen lugnare på jobbet. Inte för att det varit bra väder igår och idag. Nej, huvudorsaken är ju en annan. Påsken vill jag verkligen fira i kyrkan, eftersom det är den största högtiden vi har. Det är sån dramatik och innerlighet i gudstjänsterna:

  • Skärtorsdagsmässan - när vi firar den måltid som Jesus instiftade + den efterföljande stunden i Getsemane när Jesus hade ångest, blev förrådd och gripen. (Efteråt såg jag, som min personliga tradition bjuder, på "The Passion of the Christ" och blir, som min personliga tradition bjuder, djupt gripen!)
  • Långfredagsgudstjänsten - när vi minns förhöret inför översteprästerna och Stora rådet, Petrus förnekelse, tortyren av Jesus, hans vandring till korset, korsfästelsen, döden och gravläggningen. Det är så stort, denna kärlek, denna lydnad och den försoning som det innebär - och tänk att det gäller dig och mig!! För att använda mässans ord: "Kristi kropp för dig utgiven", "Kristi blod för dig utgjutet".
  • Påsknattsmässan - när vi bokstavligen går från mörker till ljus, från död till liv, förnyar våra doplöften och firar mässa i Uppståndelsens glädje. Detta är en gudstjänstform som allt fler börjar upptäcka. Själv älskar jag den!
  • Påskdagsgudstjänsten - den glädjefyllda gudstjänsten när vi får höra om kvinnorna vid den tomma graven. Jesu uppståndelse är ju det yttersta beviset på att allt är fullbordat, att döden är besegrad, att vägen till Gud är öppnad, att Jesus är den han sade sig vara!! Solen över Piteå kommer inte ens i närheten av den strålglans som lyser från den öppna och tomma graven. Oslagbart!!
  • Annandagens gudstjänst - när vi möter den Uppståndne tillsammans med de två Emmausvandrarna och firar mässa vid samma bord. Uppståndelsens glädje sprids till allt vidare kretsar.

Bättre än så här blir det inte!!

Själv har jag mitt i allt detta firat min dopdag. Den knyter ihop allt på ett sånt underbart sätt. Det är som Paulus skriver: "Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han" (Rom 6:4-5)

Du kan förresten läsa min predikan från Annandagen på min hemsida!

4 kommentarer:

Ann O Nym sa...

Du länkar till din blogg och inte til din hemsida...

för ev nya läasre så ska det vara
http://www.svenbertilgrahn.se/

SvBG sa...

Tack för påpekandet. Ibland går det av bara farten. Men nu är det åtgärdat!

stig strömbergsson sa...

DET - min vän - var en preduikan med INNEHÅLL! Tack!

Anonym sa...

Jag jobbade hela helgen - precis hela helgen! - så kyrkan hade en besökare mindre. Trist, det var mycket jag velat delta i. Men nästa år.....