lördag 25 april 2009

Lösningen när det kör ihop sig

Åh, vilken härlig dag det har varit. För det första är både jag och Magdalena lediga i helgen. Det var nästan två månader sen vi var lediga tillsammans. För det andra lyser solen och man bara njuter när våren har tagit greppet. För det tredje har jag bytt däck på bilen. Inte roligt, men nåt som måste göras - och nu är det gjort!

Ikväll kommer det att handla om nattning av barn och TV-tittande. Många tycker det är så dåligt utbud på TV. Ofta kan jag hålla med (men ändå sitter man där och slötittar... konstigt). Ibland kan det dock köra ihop sig. Ikväll blir det verkligen svårt att välja.

Några axplock ur TV-tablån:
20.00-21.00 - SVT1: Babben & Co - riktigt bra och trevliga intervjuer med intressanta personer.
20.00-21.25 - TV4: Robinson 2009 - klassikern
20.00-23.00 - TV6: Sverige-Österrike - ishockey-VM startar
20.00-23.00 - TV8: The Pianist - omtalad film
21.25-23.45 - TV4: Rocky Balboa - den senaste filmen om boxningslegenden
22.25-00.30 - TV3: American Dreamz - en film som verkar kunna vara kul med bl a Hugh Grant

Till saken hör förstås att jag ska natta Elias och han brukar vakna x antal gånger under den här tiden. Det innebär att det jag bestämmer mig för att se måste spelas in på Boxers välsignade hårddisk, med vetskapen om att det ju bara går att göra med ett av programmen.

Ja, ni inser problematiken. Jag måste alltså välja.

Valet blir nåt jag inte nämnt, nämligen SPEEDWAY GRAND PRIX. Äntligen kör säsongen igång. Visst kommer det ett bra sammandrag på SVT1 sent på kvällen, men samtidigt är det bäst att se live (ja, så live det nu blir framför TV:n). SVT24 sänder 19.30-22.10. Helkväll med andra ord (fast antagligen lite fördröjt, av nämnda sonskäl). Speedway håller faktiskt på att vara favoritsporten alla kategorier (tillsammans med skidskytte) . Fotboll och ishockey i all ära, men det måste numera till rejält intressanta matcher för att det ska kunna konkurrera ut ett GP.

I år är det två svenskar med i GP-cirkusen: Andreas Jonsson och Fredrik Lindgren. Båda har potential att köra riktigt bra. Andreas har kanske till och med chansen att aspirera om VM-titeln, men då måste starterna sitta bättre. Annars kommer det antagligen, som så många gånger tidigare, att handla om Nicki Pedersen och Jason Crump. Förutom svenskarna håller jag mest på Greg Hancock, den genomsympatiske amerikanen som sen många år tävlar för Rospiggarna. Caroline nobbade för övrigt, till min förtret, Greggans son till en dans runt midsommarstången i Hallstavik förra sommaren. Kolla gärna in denna länk som presenterar förarna i årets Speedway Grand Prix.

Sen finns det ju en lösning till, när det gäller det övriga TV-utbudet. Babben & Co och Robinson kommer i repris. Filmerna är ju inte så viktiga och det kommer fler och intressantare hockeymatcher!

3 kommentarer:

Pär Parbring sa...

Men Sven-Bertil, har du bara en tuner i din hårddiskbox? Trodde dubbla var standard nu. ;) Nåja, själv kan jag också bara se/spela in ett program åt gången, fast på datorn då istället.

SvBG sa...

Nej, det är klart att vi har dual tuner (hö hö hö... *ser sig oroligt omkring *) - men det innebär ju att man bara kan se ett program och spela in ett annat samtidigt, inte spela in två - och eftersom jag misstänkte att jag inte skulle hinna se ens ett program live, så...

Men nu blev det som så att Elias sov riktigt bra och jag kunde se speedway, 6 minuter hockey i slutet, och spela in American Dreamz, samt har nya chanser på Babben & Co och Robinson under denna dag. Det får man ju vara nöjd över. Så får TV:n fortsätta styra ens liv... ;-)

SvBG sa...

Update: Babben är inspelad, dock inte sedd än. Samma sak med American Dreamz. Inspelningen av Robinson lyckades däremot inte.

Men jag har överlevt ändå! Faktiskt! :-)