onsdag 15 april 2009

Lego

Att jag gillar att bygga med Lego är ingen hemlighet. Jag skäms inte ens. Som barn älskade jag Lego, men sen blev det, av rätt så naturliga skäl, ett långt uppehåll tills jag fick egna barn. Barnens legobitar har sakta blivit fler och fler och är nu i rätt så lagom mängd (även om jag , jag menar barnen, aldrig skulle tacka nej till fler). Men jag måste erkänna att det nog mest är jag som bygger. Visst, Elias är aldrig svårövertalad att börja, men plötsligt kan jag upptäcka att han är nån helt annanstans och gör nåt annat. Jag tycker det är så avkopplande med Lego. Tankarna flyger iväg långt, mycket långt, medan jag bygger nåt hus eller kreerar nån fantasifull skapelse. Det har faktiskt hänt för några år sen (hoppas ingen arbetskamrat läser det här) att jag kommit för sent till nån morgonsamling för att jag förlorat mig själv och tiden i nåt legobygge. Resten av familjen sov, så jag kunde inte ens skylla på dem.

Den läckraste grej jag tror jag har byggt var för ett par år sen hos Magdalenas syster och hennes familj. Jag gjorde en handhållen labyrint i flera våningar för stenkulor. Det blev klart läckert!

Mitt senaste legobyggarprojekt var en 10-12 cm hög version av barnens nuvarande TV-favorit Svampbob Fyrkant och dennes vapendragare Patrik. Jag blev rätt så nöjd, även barnen, men jag ligger ändå klart i lä, jämfört med den stora Jesusstaty man byggt i Lego i en kyrka i Västeråstrakten. Läs mer om det i senaste Kyrkans tidning. Det var klart häftigt!!

4 kommentarer:

Frida sa...

Bildbevis!Jag vill se Svampbob och Patrik! :)

Tomas sa...

Hahaha och hur lät ursäkten vid morgonsamlingen ? :-D

Men jag håller med,jag tycker nog lego är lika kul som pojkarna.

Tomas sa...

På tal om lego : http://www.thebricktestament.com/

Malin sa...

Jag håller med dig, Lego är superkul. På ett ställe där jag brukar jobba är det en kille som gillar att bygga med lego. Han vill gärna att någon sitter med honom också och jag erbjuder mig gärna. :-)