måndag 24 februari 2020

Melodifestivalen - deltävling 4

Fjärde och sista anhalten av själva grundtävlingen blev Malmö. Själv tittade jag i efterhand, eftersom det blev hockey live mellan Skellefteå AIK och Rögle i stället. Men igår söndag tog jag ikapp det hela och kunde konstatera att det var ganska jämn tävling, återigen.
 
Så här ser rösterna ut från the SvBG jury:
 
1. "Om du tror att jag saknar dig" - Jakob Karlberg
(Blev 6:a)
Att denna låt bara blev sexa kan jag verkligen inte förstå. Det blev ett stort, stort "VA?!". Det här var nämligen stor pop i mina öron. Jag gillar allt från basen i början, till den coola gitarren som ändrade färg och mönster, och allt däremellan. Jakob var en modern Tom Petty-look-a-like, men åtskilligt bättre. Åsså får jag inte höra den nåt mer i dessa sammanhang. Förstår inte.
 
2. "Brave" - Hanna Ferm
(Gick direkt till final)
En väntan finalplats för detta superproffs. Det är svårt att förstå att hon bara är 19 år. Själva låten hade några stänk av vaudeville och stora skopor musikal. Jag gillade den mycket, även om den inte gav mig ståpäls. Den är sannolikt en växare. Ja, redan vid första snabbreprisen hade den musklat upp sig lite. Jag tror den skulle kunna göra sig riktigt bra i ESC.
 
3. "Troubled Waters" - Victor Crone
(Gick direkt till final)
Denna låt tar vid där fjolårets Estlandsbidrag "Storm" slutade... (i den mån den slutat. Den har ju länge varit en radioplåga)… Victor sjunger inte alltid rent, men har stor, stor potential. Låten var verkligen i min smak, lite countrygitarr och Aviciivibbar. Kul att han gick till final.
 
4. "Molnljus" - William Stridh
(Blev 5:a)
Denna popballad var inte alls dålig. Vackert arrangerad och bra framförd. Ändå var det nånting som saknades. En bättre titel kanske? Vad är molnljus? Jag hade nog trott att William Stridh, känd från Idol, skulle nå längre, men inte denna gång.
 
5. "We Are One" - Frida Öhrn
(Gick vidare till Andra chansen)
Jag tyckte det var svårt att bedöma den här låten. Frida Öhrn har ju en bred bakgrund med allt från "Release Me" till Cookies And Beans och hennes raspiga röst är rätt befriande i dessa sammanhang. Inte omöjligt att jag tycker bättre om låten när den får en andra chans.
 
6. "Surface" - Ellen Benediktson & Simon Peyron
(Gick vidare till Andra chansen)
Ingen tvekan om att de här två artisterna kompletterade varann med sina sångröster. Riktigt duktiga. Där låg verkligen inte problemet, snarare att jag tycker att låten var lite menlös.
 
7. "Carpool Karaoke" - Nanne Grönvall
(Blev 7:a)
Nanne har ju stora meriter från förr. Flera av de bidrag hon framfört själv eller tillsammans med andra är klassiker i min Mellospellista, men här... näe… Visst är det uppfriskande med poprock, men om man granskar det hela så är det inte nåt annat än en mellanakt i stil med andra plojbidrag genom åren (Sean Banan, Samir & Viktor, etc).

Inga kommentarer: