söndag 2 februari 2020

Melodifestivalen - deltävling 1

Första anhalten på Melodifestivalresan var Linköping. Programledartrion: Lina Hedlund, Linnea Henriksson och David Sundin, skötte sig med den äran. Det här blir bra. Bra sketcher och tryggt värdskap. Bäst var nog deras tillbakablickar på sina favoriter i starten på deras resa och den följande mash-upen med "Se på mig", "Okey Okey" och "Sean den förste Banan".

Så här ser rösterna ut från the SvBG jury:

1. "Move" - The Mamas
(Gick direkt till final)
Precis alla förväntningar uppfylldes. Med råge, dessutom! Gungigt glädjepiller med poppig soulgospel i modern förpackning. Kan inte bli bättre. Yes, they are movin' mountains!

2. "Take A Chance" - Robin Bengtsson
(Gick vidare till final)
Bra låt med vacker refräng. Visst fanns det ekon från flera andra låtar, men det störde inte. Visserligen var jag inte så imponerad första vändan, men när jag hörde låten för andra gången hade den vuxit. Det tror jag den kommer att fortsätta göra. Det enda jag saknade var en något kraftigare falsett.
 
3. "Boys With Emotions" - Felix Sandman
(Gick vidare till andra chansen)
Visst har pojkar känslor - ett viktigt budskap förpackat i en låt med 2020-talskostym. Jag funderar dock på om Felix röst kanske passar bäst i ballader, för jag gillade rytmen big time i denna låt, men tyvärr åt den samtidigt upp hans sång.
 
4. "Sluta aldrig gå" - Sonja Aldén
(Blev 5:a)
Sannolikt årets finaste text. Mycket vacker melodi. Vackert framfört. Vad är det då som saknas? Sannolikt att det är 2020 i år.
 
5. "Ballerina" - Malou Prytz
(Gick vidare till andra chansen)
Siadoftande låt med bra refräng. Visst hörde man redan förra året att Malou kan sjunga, men jag anade inte att hon besatt denna kapacitet. Visst var det lite svajigt på nåt ställe, men bra som helhet.
 
6. "Moves" - Suzi P
(Blev 7:a)
En hiphoplåt med mycket energi. Tyvärr hade Suzi P själv behövt lite mer energi i sitt scenspråk för att kunna matcha helheten. Men jag tror inte det här är det sista vi ser av denna 16-åring, för man märker talangen, eller hur? Ni hörde väl hennes beatbox?!
 
7. "Inga problem" - OVÖ
(Blev 6:a)
En poppig och dansvänlig låt med afrobeat. Visst... bra sväng, men... OVÖ betyder visst Om Vi Överlever - och det är klart att de kommer att göra det - inga problem - men inte i Melodifestivalen 2020.

Inga kommentarer: