måndag 10 februari 2020

Melodifestivalen - deltävling 2

Nästa stopp blev i Göteborg och showen följde väl ungefär samma mönster som är brukligt, med en inledande sång av programledarna att alla goda ting är tre. Men mönstret bröts av det kanske finaste inslaget nånsin där Linnea Henriksson hade ett seriöst prat om ensamhet. Tänk att även detta får plats i glittret och glamouren! Me like!
 
Här kommer i alla fall the votes of the SvBG jury:
 
1. "Bulletproof" - Dotter
(Gick direkt till final)
Johanna Jansson, mer känd som Dotter, har gjort några uppmärksammade låtar tidigare. De har dock inte direkt fastnat hos mig, vilket gjorde att jag inte hade så stora förväntningar. Det första jag lade märke till var likheten i början med världshiten "Shallow" och lite Siavibbar lite här och var. Men när jag hörde låten andra vändan får jag erkänna att jag såg låtens och framförandets storhet och den knep därför förstaplatsen här hemma. Ett stort plus även för det läckra ljusblänket från spegelkläderna.
 
2. "Kingdom Come" - Anna Bergendahl
(Gick direkt till final)
Anna hade två hittar förra året, bl a "Ashes To Ashes" från Melodifestivalen. Nu följde hon upp med en aningen rockigare låt, men med samma känsla och vackra harmonik. Hur vackert som helst när bakgrundssångarna lyfter och får till det spejsiga soundet. Väl värd sin finalplats.
 
3. "Nobody" - Klara Hammarström
(Blev 5:a)
Jag hörde en låt med Klara häromdagen på radion och höjde på ögonbrynen när jag förstod att det var hon. Hon hade nämligen gjort ett något svajigt intryck på Så ska det låta härom helgen. Men radiolåten gjorde att jag ändå hade lite större förväntningar än tidigare. Ändå blev jag överraskad. Mycket bra danslåt och bra framfört. Synd att den bara blev 5:a.
 
4. "Vamos Amigos" - Méndez feat. Alvaro Estrella
(Gick vidare till Andra chansen)
Medryckande latinolåt och återigen besannas det faktum att Méndez genast blir bättre och mer intressant när han backas upp av någon annan sångare.
 
5. "Miraklernas tid" - Jan Johansen
(Blev 7:a)
Inte lätt att med så kort varsel hoppa in och ta över Thorsten Flincks låt, men Jan Johansen gör det med den äran. Det är nåt speciellt med texter på svenska och inte minst med den här fina låten. Visst hörde man passager som hade kunnat varit gjorda av Magnus Uggla och Caroline af Ugglas "Snälla, snälla", men jag kan inte låta bli fundera på hur det hade låtit med Thorsten Flincks teatraliska sång.
 
6. "Talking In My Sleep" - Paul Rey
(Gick vidare till Andra chansen)
Paul Rey har tydligen skrivit låtar med bl a Snoop Dogg för några år sen, så han kan ju hantverket bakom en bra låt. Men det är en annan sak att själv ställa sig på scenen. Det här var en rätt skön midtempolåt, som ändå var märkbart anonym. Kanske var det livesången som inte räckte till eller också var det att han studsade omkring på scenen på ett lite väl omotiverat sätt.
 
7. "Alla mina sorger" - Linda Bengtzing
(Blev 6:a)
Linda Bengtzings sjunde bidrag i dessa sammanhang och den följde alla givna mönster, en popschlager som gick från sorg till glädje. Räckte inte till.

Inga kommentarer: