torsdag 26 februari 2015

Melodifestivalen - deltävling 3

Melodifestivalscirkusen landade i lördags i Östersund. Låtarna var lite jämnare än förra lördagen och faktiskt väldigt svåra att rangordna. Ingen av låtarna var dålig heller. Hursomhelst har låtarna nu legat till sig några dagar och så här ser rösterna ut från the SvBG jury:
 
1. "Don't Stop" - Isa
(Gick direkt till final)
Isa har gått den långa vägen, trots sina 16 år. Hon gjorde en mycket stabil insats med kvällens mest moderna bidrag. Mycket duktig, både på dans och sång. Hon påminde lite om Ace Wilder, men sämre förebilder kan man ju ha! Lade ni förresten märke till vingarna på de guldfärgade skorna?
 
2. "Living To Die" - Andreas Johnson
(Blev 7:a)
Andreas Johnson levererar alltid och kommer alltid att vara en av mina största favoriter. Ändå kommer låten sist i denna deltävling och jag frågar mig varför. Kanske var den inte så direkt som hans tidigare bidrag. Kanske behöver den några lyssningar extra. Jag vet inte, men själv tyckte jag att det var en skön låt, att Andreas återigen levererade. 
 
3. "I See You" - Kristin Amparo
(Gick vidare till andra chansen)
Vilken sångerska! Vilken känsla! Kanske årets bästa ballad. Stryk förresten "Kanske". Jag tror dock att hon behöver andra chansen för att komma in djupare i svenska folkets medvetande.
 
4. "Bring Out The Fire" - Andreas Weise
(Gick vidare till andra chansen)
Efter en Robbie Williamsdoftande inledning blev det snarast Tom Jones över Weise Jr:s sång. Själva numret gav mig lite Las Vegas-känsla. Det var bra ös och han spred glädje. Behövs det nåt mer? Ja, möjligen lite mer variation i låten.
 
5. "Jag är fri (Manne Leam Frijje)" - Jon Henrik Fjällgren
(Gick direkt till final)
Jon Henrik Fjällgren vann Talang 2014 och visst förstår jag varför. Detta var ett klockrent framförande, även om det inte är den typ av musik jag gillar mest. Jag är dock glad att den samiska traditionen får plats i Melodifestivalen. Och vilket publikstöd han hade! Ska bli intressant att se hur långt han kommer.
 
6. "Insomnia" - Ellen Benediktson
(Blev 5:a)
Ellen Benediktson debuterade förra året med "Songbird" och följde upp med en annan typ av låt. Låten hade ett intressant upplägg med en lugn start och lyfte sen bra med lite ABBA-känsla i refrängharmoniken. Den kanske saknade en dimension till, men fullt godkänd insats.  
 
7. "För din skull" - Kalle Johansson
(Blev 6:a)
Kalle Johansson vann "Svensktoppen nästa" och fick därmed fribiljett till Melodifestivalen. Låten presenterades som en popdänga, men det var nog det närmaste en dansbandslåt man kan komma. Därmed inte sagt att den var dålig, för det var den sannerligen inte, även om jag inte placerar den högre än så här.

Inga kommentarer: