måndag 9 februari 2015

Melodifestivalen - deltavling 1

Starten i år blev i Göteborg. Jag hade rätt höga förväntningar på Robin Paulsson och Sanna Nielsen som programledare - och det fylldes med råge: Roliga, kunniga, och allmänt bra. Och Filippa Bark - så fantastiskt rolig!! Nytt för i år - förutom att det bara var sju bidrag - var möjligheten att rösta via en app på lämplig smartphone. Tanken är mycket god, men jag tror det fällde åtminstone Molly Pettersson Hammars bidrag, eftersom hon var först - och det var långt ifrån alla som tänkt på att ladda ner den. Jag hade det då inte och den var inte i min iPad förrän den låten var slut. Otroligt tråkigt! Inte konstigt att det stormat på sociala medier, i tidningar och... ja, månne var det även orsaken till stormen Oles härjningar i våra trakter.
 
Så här ser resultatet ut från the SvBG jury:
 
1. "Sting" - Eric Saade
(Gick direkt till final)
Skulle det brinna på scenen i år, efter att tidigare år plaskat i vatten och krossat glas? Nej, i år räckte det med att sjunga och dansa. Och som han gjorde det! Det kan mycket väl vara årets vinnare. Det var några oväntade inslag i låten med viskningar och en saxofon och ett enormt drag, glad och medryckande. Jag undrar bara om det i finalen är Sting som framför låten "Eric Saade"?
 
2. "I'll Be Fine" - Molly Pettersson Hammar
(Blev 6:a)
Det är så tragiskt att Molly åkte ut - särskilt om det är pga appstrulet - för den här låten var enormt bra, snudd på min favorit. Molly var med i Idol för några år sen. Hon har fortsatt utvecklas och hon framförde denna soulfulla uptempolåt med sin varma, stora röst och snygga wailingar, tillsammans med mycket snygga bakgrundsstämmor. Nej, jag sörjer, sörjer, sörjer över att det blev som det blev!!
 
3. "Can't Hurt Me Now" - Jessica Andersson
(Gick direkt till final)
Jessica Andersson var med för sjätte gången i dessa sammanhang och hade kvällens klart snyggaste klädsel i guldklänning. Hon sjöng en fin och stark ballad om att man kommit igenom en skilsmässa och inte längre kan bli sårad av det som skett.
 
4. "Det rår vi inte för" - Behrang Miri feat. Victor Crone
(Gick vidare till andra chansen)
Detta var en hyllning till en stad (men vilken?). Behrangs rapp var väl helt okej, men det var sången i refrängen som gjorde hela låten. Victor Crone är en rymt bra sångare och i den här låten kunde han verkligen briljera. Ska bli kul få höra dem igen i andra chansen.
 
5. "Pappa" - Daniel Gildenlöw
(Blev 7:a)
Jag är väl inte så förvånad över att låten blev sist, egentligen, men det är synd, för den var mycket bra och hade ett djup och ett viktigt budskap från barnet som kommit i kläm vid en skilsmässa. Jag blev helt klart gripen. Daniel Gildenlöw, som är sångare i Pain of Salvation, framförde sången på allra bästa sätt.
 
6. "Hello Hi" - Dolly Style
(Gick vidare till andra chansen)
Dockorna från Dollyville, Holly, Molly och Polly, sjöng från varsin puderdosa. Visst var det en glad låt, men lite för simpel för min smak. Men många av mina facebookvänners barn i 4-5-årsåldern gillade den visst. Elias uttryckte det så bra: "De kommer inte på nåt nytt att sjunga, utan sjunger samma sak hela tiden".
 
7. "One By One" - Elize Ryd & Rickard Söderberg
(Blev 5:a)
Tyvärr var det här inte nån låt för mig. Även om melodin i refrängen var helt okej, så hade jag svårt att uppfatta texten och det kändes som att ingenting hände heller. Lite för tråkigt helt enkelt. Det mest intressanta var väl Rickards vaxade mustasch.

Inga kommentarer: