tisdag 25 februari 2014

Melodifestivalen - deltävling 4

Melodifestivalcirkusen drog vidare till Örnsköldsvik. Bland det mest minnesvärda var förstås Tomas Ledin som dels drog sin nyaste "Ä lu oäten" och ett medley av några av sina Melodifestivalsbidrag i annorlunda versioner. Programledarna framförde också, som "Vargmust", ett eget, nionde, bidrag utom tävlan. Låten i sig var inte så märkvärdig, men greppet att fästa en iPad på gitarren och spela gitarr på Garageband var klart... intressant, kanske man närmast skulle säga.

Själva låtarna inom tävlan tycker jag var av högre kvalité än tidigare lördagar. Så här ser rösterna ut från the SvBG jury:

1. "Blame It On The Disco" - Alcazar
(Gick direkt till final)
Alcazar levererar alltid. Jag blir alltid glad av dem. Det var en otroligt mäktig ingång, men nån form av rymdskepp som öppnade sig. Denna discorökare var min vinnare redan från första tonen, bara steget efter gigantiska "Stay The Night" från 2009.

2. "Ta mig" - Linda Bengtzing
(Blev 5:a)
Årets traditionella Bengtzingbidrag klarades av härom lördagen med Elisa Lindströms "Casanova", så vad finns kvar? Yrvädret från Gullspång hade tydligen jobbat med den här låten i två år. Hjälpte det? Javisst. Överraskande bra. Jag gillade verkligen den här hårda synthpoplåten.

3. "Natural" - Anton Ewald
(Gick direkt till final)
Stackars Anton Ewald hade tydligen problem med klåda i underlivet, men det blev ju lite dans och sång utemellanåt ändå. Han kan inte beskyllas för att vara Sveriges mest tonsäkre sångare, men själva låten tycker jag nog faktiskt var bättre än fjolårets "Begging". Inte min favorit till slutsegern, men det skulle inte förvåna mig om det ändå är Anton Ewald som åker till Köpenhamn i maj. Hursomhelst kommer den att spelas massor i radio.

4. "Fight Me If You Dare" - I.D.A.
(Blev 6:a)
Den här låten var en märklig misch-masch av olika stilar, stråkar, tung rock, etc. Och mitt i allt gillade jag den riktigt mycket!

5. "Raise Your Hands" - Ammotrack
(Gick vidare till andra chansen)
Den tyngre rocken för allt större utrymme i Melodifestivalen. Inte mig emot, så länge som det är melodiöst. Detta var stabilt, trots lite svajig sång. Två gitarrsolon som inte gick av för hackor. Men bäst tyckte jag nog ändå om syntharna i bakgrunden.

6. "Hollow" - Janet Leon
(Blev 8:a)
Låten handlade om tomheten när man förlorat någon. Tyvärr kom denna ballad inte upp i "Heartstrings" höjder från förra året, men visst grep den tag i mig. Blev av nån anledning sist ändå.

7. "Hela natten" - Josef Johansson
(Blev 7:a)
Den här låten tyckte jag var svår att bedöma. Sannolikt är det en låt som växer ju mer man lyssnar på den. I Melodifestivalen har man ju bara en chans och då kanske det inte räcker till. Själva låten var helt okej, särskilt som den växte hela vägen, särskilt när bakgrundskören kom in. Ska bli intressant höra på skiva.

8. "En himmelsk sång" - Ellinore Holmer
(Gick vidare till andra chansen)
En vacker ballad, men den drunknade i mitt tycke bland alla andra låtar. Jag tyckte inte riktigt om hennes sångröst, vilket gör att jag, trots allt, placerar den ganska lågt denna kväll. Ja, typ sist.

Inga kommentarer: