söndag 16 februari 2014

Melodifestivalen - deltävling 3

Den tredje deltävlingen sändes från Göteborg. Manuset är fortfarande lite si och så, men det var uppfriskande med en Björn Gustafsson på scenen. Det var väl exakt 5-6 år sen. En annan höjdare var kuvertöverlämningen med Glenn Hysén m fl.

Men som vanligt är det låtarna det handlar om. Den här gången var det otroligt svårt att kunna rangordna dem. Det var ingen som stack ut, ingen vinnare och ingen förlorare. Men jag ska göra ett försök, med risk för att jag har ändrat mig redan i morgon.

Det här är rösterna från the SvBG jury:

1. "Busy Doin' Nothin'" - Ace Wilder
(Gick direkt till final)
Årets kanske största skräll hittills (tillsammans med Ellen i första deltävlingen). Jag var mycket tveksam för, men när jag nu har hört den några gånger, så börjar jag faktiskt förstå varför. Det är en låt med mycket attityd. Men jag måste, med lite glimt i ögat, ifrågasätta innehållet i texten: Ace Wilder hävdar att hon inte vill jobba, utan vill kunna tjäna pengar i sömnen. Låter ju bra, men jag tror inte det håller i längden. Jag tror mer på det som står i Ordspråksboken: "Gå till myran, du late, se hur hon gör och bli vis" (Ords 6:6)

2. "Around The World" - Dr Alban & Jessica Folcker
(Blev 5:a)
En nostalgitripp tillbaka till 90-talet. I avsaknad av starka melodier i årets tävling, tycker jag verkligen att den här låten hävdar sig bra. Visst sjunger Dr Alban lite väl falskt, men Jessica Folcker är en underskattad sångerska. Skönt gung och klart bästa refrängen.

3. "All We Are" - State of Drama
(Gick vidare till andra chansen)
Förra årets framgångar med "Falling" fortsätter. Visserligen gick State of Drama bara vidare till andra chansen, men jag tror de hyfsat goda chanser där. Låten var pampig och skön, medryckande och hade en enkel men effektiv refräng. Allt vad som krävs.

4. "Burning Alive" - Shirley Clamp
(Blev 6:a)
En vacker låt, men ballader är svåra. Den här var snyggt uppbyggd, inte minst vid höjningen och refrängen. Men jag undrar om svenska folket håller på att vara less på Shirley Clamp?

5. "Yes We Can" - Oscar Zia
(Gick direkt till final)
Jag har egentligen ingenting att säga emot den här låten, utom möjligen att den inte är speciellt unik. Men visst är det positivt med en ung dansant kille som faktiskt kan sjunga.

6. "Echo" - Outtrigger
(Gick vidare till andra chansen)
Dead By April banade väg för den här typen av musik för ett par år sen. Echo nådde kanske inte samma höjder som "Mystery", men den var bra. Som jag brukar säga: "Så länge det är melodiöst och har en rytm så gillar jag det". Mitt huvud gungar i alla fall i takt till låten. Ett gott tecken.

7. "Red" - Eko
(Blev 8:a)
Gruppen vann "Svensktoppen nästa", vilket innebar en biljett till Melodifestivalen. Jag tycker de gav mer eko än vad placeringen visar. Sångerskan Anna Lidman imponerade för några veckor sen i Så ska det låta. Jag vet väl inte om hennes röst riktigt kom till sin rätt i den här låten, som beskrevs som "tung, elektronisk pop med lite etniska, norrländska influenser". Hur märktes denna beskrivning? RENa toner? Jodå, det var helt okej på den fronten. Mycket 80-talskänsla. Klart jag gillade det, även om jag rankande den rätt lågt. Tror det kommer att låta riktigt bra på CD:n som kommer rätt snart.

8. "En enkel sång" - Cajsastina Åkerström
(Blev 7:a)
Som sagt, ballader är svåra. Men Cajsastina sjunger så vackert och bra. Låten var självbiografisk, men kanske för... enkel, som hon själv uttrycker det.

Inga kommentarer: