tisdag 11 februari 2014

Melodifestivalen - deltävling 2

Andra deltävlingen sändes från Linköping. Märkligt nog kändes det som att programledarna redan har tappat fart. Nog skrattade man till nån gång, men det var inte alltför hög nivå. Desto roligare se Herreys på scenen, 30 år efter sin vinst. Sean Banan var ovanligt bra i den version som introducerade nämnda brödratrio. Abba hyllades också 40 år efter Waterloo.

Men viktigast är ändå årets tävling. Så här ser rösterna ut från the SvBG jury:

1. "Undo" - Sanna Nielsen
(Gick direkt till final)
Kan veteranen Sannas sjunde år som deltagare vara året när hon tar hem segern? Inte mig emot. Det här var en mycket vacker ballad, som växte genom hela låten. Det var även Elias favoritlåt.

2. "Glow" - Manda
(Blev 8:a)
Här hör jag visst till undantagen bland de som röstat. Jag tyckte om den här låten, som var en energifylld poplåt med vackra stråkar och en vacker refräng. Den handlade om att vi är alla perfekta, vackra på vårt eget sätt. Den skulle säkert ha behövt fler lyssningar för att fler skulle upptäcka det vackra. Nu blev det inte så, men själv ser jag fram emot CD-versionen.

3. "Efter solsken" - Panetoz
(Gick direkt till final)
Hiphopgänget Panetoz fortsätter att sprida glädje med sin medryckande musik. På frågan om man ska dansa eller pausa, svarar jag givetvis: Dansa!

4. "Set Yourself Free" - Little Great Things
(Blev 6:a)
Ett par av killarna har verkligen musikaliskt påbrå som söner till Peter och Nanne Grönwall och därmed barnbarn till Benny Andersson. Vi kommer säkert att få höra mer av bandet framöver. Jag gillade låten, en tung melodiös rocklåt, utan att den för den skull nådde de högsta höjderna.

5. "När änglarna går hem" - Martin Stenmarck
(Gick vidare till andra chansen)
Jag har inte varit så begeistrad över Martin Stenmarcks svenskspråkiga karriär (mest pga märkliga texter). I grunden är han dock en mycket duktig sångare, ingen tvekan om den saken. Den här låten var lite bättre än väntat.

6. "Love Trigger" - JEM
(Gick vidare till andra chansen)
Jeremie, Elli och Mergime, som blev kända som grupp i X-factor gjorde väl en stabil insats, men ändå tycker jag att det kändes lite... kallt?

7. "Hallelujah" - The Refreshments
(Blev 5:a)
Det är stabilt. De kan sin sak. Klassisk rock'n'roll kan ju aldrig bli fel, men det känns ändå lite för daterat. Sen undrar jag: var låten verkligen bara tre minuter? Den kändes jättelång, nästan lika långa som gitarristens skor.

8. "I Am Somebody" - Pink Pistols
(Blev 7:a)
Mycket svårbedömd låt. Undrar egentligen varför jag placerat den sist, för den var medryckande. Det jag gillade mest var bakgrundsmusiken, de hårda gitarrerna och rytmen. Men som sagt: jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Inga kommentarer: