tisdag 4 februari 2014

Melodifestivalen - deltävling 1

Jag undrar om Melodifestivalcirkusen hade hyrt nåt förråd inne i Malmö för prylarna efter Eurovision Song Contest. Hursomhelst blev det en bra start på årets tävlingar. Programledarparet Anders Jansson och Nour El Refai var riktigt roliga. Det här blir bra. Flöjtbålet var en kul idé, där man bl a tog flöjten av en av Timoteijerna och där Percy Nilsson höll i skylten "Sluta tuta!" med en kärleksfull (?) blinkning till domen kring Hemglassbilen nyligen.

Men viktigast var ändå låtarna. Så här ser resultatet ut från the SvBG jury: 

1. "To The End" - Yohio
(Gick direkt till final)
Fjolåret innebar ju ett rejält genombrott för Yohio. Det brukar vara svårt att följa upp en sån framgång, men tycker han klarade det med den äran. Låten var en hel del annorlunda, men ändå riktigt bra. Det var kvällens bästa melodi och ett bra budskap om att man är älskar för den man är. Visst hörde man att Andreas Johnson och Peter Kvint varit med och skrivit låten, men... ja, kvällens bästa!

2. "Survivor" - Helena Paparizou
(Gick vidare till andra chansen) 
ESC-vinnaren från 2005 har väntat på den rätta låten för att kunna ställa upp här i Sverige. Här kom den uppenbarligen. Möjligen hade jag väntat nåt ännu bättre, men ingen tvekan om att den är bra. Hon är en mycket stabil sångerska. Hon är mer än en överlevare. Hoppas bara hon överlever andra chansen, för visst vore den värd en finalplats!

3. "Songbird" - Ellen Benediktson
(Gick direkt till final)
En riktig skräll. Absolut en bra låt, men jag trodde det var en växare och att den var för lugn för att kunna ta sig till final direkt. Men jätteroligt, för det var en mycket vacker låt och en härlig sång.

4. "Bedroom" - Alvaro Estrella
(Blev 6:a)
Det är var kanske kvällens negativa skräll. Jag trodde nog den skulle gå bättre, men det var lite svajig sång och lite mycket dussinvara på själva låten. När jag hörde igenom den en gång till tänkte jag på att det som lockade mig mest var rytmen. Hursomhelst räckte det inte så långt ikväll.

5. "Casanova" - Elisa Lindström
(Blev 5:a)
Va? Var inte det här en Linda Bengtzing-låt? Det är ju precis en sån här låt hon brukar köra. Men Elisa klarar det också bra. Själva låten var väl inte mer än en klassiskt medryckande upptemposchlager. Inget fel i det, för man blir i alla fall glad av den.

6. "Bröder" - Linus Svenning
(Gick vidare till andra chansen)
Linus hade garanterat den lägsta klädbudgeten i årets startfält. Han gick kanske lite oväntat vidare med denna starka låt om saknaden efter sin bortgångne bror. Inte mig emot, för det är klart att äkta känslor ska premieras!

7. "Aleo" - Mahan Moin
(Blev 7:a)
Den här typen av etnodisco brukar har lite svårt i Sverige, men den förutspås bli en dansgolvshit i sommar. Inte alls otänkbart. Mahan Moin blev visst för övrigt trea i Idol i Iran.

8. "Bygdens son" - Sylvester Schlegel
(Blev 8:a)
Ola Salo, kom och rädda din kompis! Här tror jag inte det är många som bugar sig för bygdens son. Inte jag i alla fall.

Inga kommentarer: