lördag 9 mars 2013

Inför finalen

Det återstår bara tjugo minuter innan finalen för årets Melodifestival startar. Inspelningarna från de fyra deltävlingarna och Andra chansen har snurrat friskt här hemma, eftersom Elias gärna vill se dem om och om igen. Detta gör att låtarna har hunnit smälta in i mitt medvetande ordentligt. (Jaa, jag erkänner att jag håller på att vara lite less). Den obligatoriska CD:n är förstås inköpt och där blir det så tydligt hur bra låten "We're Still Kids" med Michael Finer & Caisa är. Det är den och Eric Gadds "Vi kommer aldrig att förlora" som är mina favoriter för året. Men många av finalfältets låtar är riktigt bra de med. Så här rangordnar jag dem:
 
1. "Heartbreak Hotel" - Yohio
2. "Tell The World I'm Here" - Ulrik Munther
3. "You" - Robin Stjernberg
4. "Only The Dead Fish Follow The Stream" - Louise Hoffsten
5. "Falling" - State Of Drama
6. "Bed On Fire" - Ralf Gyllenhammar
7. "Begging" - Anton Ewald
8. "Skyline" - David Lindgren
9. "En riktig jagvägrarfortfarandeskrivasvordomar schlager" - Ravaillacz
10. "Copacabanana" - Sean Banan

Kommentar:
Så här kommer det antagligen inte att gå. Jo, jag tror att Yohio vinner, men samtidigt är jag rätt säker på att "Bed On Fire" kommer att gå bättre, liksom "Begging", som vuxit mycket senaste veckan. Inte mig emot, för det är bra låtar båda två. Det är riktigt svårt att rangordna mellanskiktet, dvs låt tre till åtta. Jag skulle önska att David Lindgren lyckas bättre än att bli åtta, men låten är lite för svag och har lite väl mycket upprepningar. Jag vet att jag skrev efter första deltävlingen att "Skyline" var bättre än "Shout It Out" från förra året, men jag har helt klart ändrat mig. Det som talar för David är hans glädje och äkthet. Till sist önskar jag att de två sista clownlåtarna placerar sig just där. 

Inga kommentarer: