måndag 18 februari 2013

Melodifestivalen - deltävling 3

Så kom då Melodifestivalen till Schtaaan. Det hade ju varit roligt att vara på plats när det ju bara är ett norrländskt stenkast bort, men möjligheterna kanske är större om några år. Dagens evenemang tycker jag kändes lite mer avslaget än vanligt. Dansen signerat Rennie Mirro och Karl Dyall är undantaget, för det var (förstås) riktigt bra, men skämten var lite beiga och några av låtarna var inte ens det. Okej, det fanns förstås undantag, även om jag inte heller här ser någon slutlig vinnare.
 
Jag hörde förresten årets första Mello-bidrag på bilradion idag. Det var som jag misstänkte: rätt mixad och pitchad är Michael Feiner & Caisas bidrag "We're Still Kids" en riktig kanonlåt. Jag frågade (retoriskt) om Elias kände igen låten. "Jaa", sa han, "men det var en annan sångerska". Det ligger nåt i det.
 
Hursomhelst: Här kommer rösterna från the SvBG jury:
 
1. "Falling" - State Of Drama
(Gick direkt till final)
State Of Drama var helt okända för mig, men de var väl värda att vänta på. Hårdpoplåten (som de själva kallar sin musikstil) "Falling" var mycket bra, vacker på nåt sätt. Den kommer jag med största säkerhet att vilja lyssna en hel del på under våren. För övrigt hörde jag att Brian May gärna vill ha tillbaka sitt hårsvall.
 
2. "In And Out Of Love" - Martin Rolinski
(Gick vidare till andra chansen)
"Alla" som minns 80-talet kände igen Modern Talkings "Cheri Cheri Lady". Mer än lovlig rip-off!Det kunde ha gjort att jag skulle ranka den några placeringar längre ner, men jag väljer att bortse från det. För det var en bra låt och suveränt framförd av den före detta BWO-sångaren. Martin Rolinski har verkligen en röst som tilltalar mig. Mer av honom och mindre av Modern Talking så blir det alldeles perfekt!
 
3. "Heartstrings" - Janet Leon
(Blev 5:a)
Jag tror att både detta bidrag (och nästa) föll offer för den något mättade dancebidragsgenren. Det är lite svårt att säga att den här är sämre än t ex David Lindgrens "Skyline", men till slut vill man ha lite annat också, hur bra bidragen än är (i lagom mängd). För visst var det här också en bra låt, hade bra melodi och härliga synthar. Plus ett stabilt framträdande av Janet Leon och hennes dansare. Jag funderar dock på hur klädvalet gick till. Dansarna verkade, t ex, vara klädda i formsydda halkskydd.
 
4. "Alibi" - Eddie Razaz
(Blev 6:a)
Inget fel på denna dancelåt heller. Bra dans och sång av förre Idoldeltagaren Eddie Razaz. Lite läckra synthljud också, men, som sagt, kanske har vi blivit mätta på just den här genren. Jag tror det var den här låten som Elias nynnade på mest igår (söndag). Ett betyg så gott som något!
 
5. "Island" - Elin Petersson
(Blev 8:a)
Elin Petersson vann "Allmänhetens tävling" och fick därför en direktbiljett till Melodifestivalen. Jag tycker inte alls att hon gjorde bort sig med sin egenskrivna låt. Jag tyckte den var rätt så vacker och hade ett skönt gung i refrängen. Elias omdöme var "Hon har i alla fall snygg röst, men låten är dålig". (Tydligen varde det Johooo-andet som var sämst. Jag kan hålla med honom).
 
6. "En riktig nähähääädujagvägrarskrivasvordomar schlager" - Ravaillacz
(Gick direkt till final)
Jag hatar som bekant svordomar och därför går den här låten fetbort. Det gör att den ligger (nästan) på samma nivå som Sean Banan. Detta var ett typiskt SMASK-bidrag (dvs "Sveriges MusikAkademikers Sång Kåntest"). Behållningen av låten är en melodi som sätter sig (som en klassisk schlager ju ska göra) och Tommy Körbergs pipa. Men det spelar ju ingen roll att inte jag gillade svordomeriet, eftersom så många ändå röstade på dem. Detta betyder att vi får se dessa filurer (Ravaillacz betyder visst "filur" eller "skojare") i Friends Arena. Enda orsaken att jag, trots allt, placerar den på sjätte plats, är att de sista bidragen var klart undermåliga på alla plan.
 
7. "Hon har inte" - Caroline af Ugglas
(Gick vidare till andra chansen)
"'Hon har inte' - vilken dålig titel" - utbrast Elias. Men lyssnade man på låten så förstår man ju varför. Jag förstår dock inte varför Caroline af Ugglas återigen ställer upp med en relationsballad (och ungefär samma sceniska rörelsemönster som i "Snälla, snälla" för några år sen) - för hon är väl lyckligt gift? Hoppas jag! Denna typ av hjärta-smärta tilltalar sällan mig. Inte den här gången heller.
 
8. "Dumb" - Amanda Fondell
(Blev 7:a)
Idolvinnaren från 2011 gör en rätt obegriplig låt om nånting jag aldrig kunde uppfatta. Kanske borde låten ha hetat "Numb" i stället, så hade man sluppit höra henne, för det här var alldeles för udda för mig.

2 kommentarer:

Sophie Lillbacka sa...

Kul att läsa :) Håller med dig i mångt och mycket, även om jag skulle byta plats på nr 1 & 2 :) Ha de så bra! Kram

Ingela sa...

Nr 6: En riktigt bra revykuplett. Om de hade sjungit "riktig äkta schlager" i stället så hade den varit rolig, som E (10 år) sa. Men inte har den i mello att göra.