onsdag 14 mars 2012

Melodifestivalen - finalsummering

Hög tid att knyta ihop Melodifestivalsäcken. Det kan sammanfattas med ett enda ord: Rättlåtvann! Så enkelt är det. Jag tycker ofta att vi svenskar har en övertro på de låtar vi skickar till Eurovision Song Contest, så även jag. Men den här gången tror jag på fullt allvar att "Euphoria" och Loreen kan gå hela vägen i Baku.

Orsakerna är följande: En modern låt, men ändå så annorlunda + att det är högsta klass på utförandet, så dramatiskt, vackert och fulländat. Alla utländska jurygrupper gav låten poäng, oftast höga sådana. Nu måste vi dock väga in det faktum att andra länders bidrag kommer att dra fokus från lilla Sverige, inklusive grannlandslojaliteten. Men jag är optimist i grunden, så jag tror det blir Globen 2013. I mina öron är det vårt bästa ESC-bidrag på många år.

Annars är jag förundrad över hur rätt jag gissade inför finalen. Det var väl bara Lisa Miskovskys "Why Start A Fire" som gick lite sämre än väntat. Men det tar inte bort det faktum att det är en, i mina öron, fantastisk låt.

Så lämnar jag nu Melodifestivaltemat ett par månader tills det blir ESC i Baku, huvudstad i världens mest svårstavade land: Azerbajdzjan. Och väl där: Låt euforin flöda, Loreen!

Inga kommentarer: