lördag 3 mars 2012

Inför andra chansen

Vi närmar oss slutspurten i årets Melodifestivalcirkus. I kväll är det dags för andra chansen. Jag tycker det är ett fräscht grepp att duellerna lottades fram i torsdags. Inte lika förutsägbart (som om det vore!) och ytterligare ett spänningsmoment. Okej, kanske lite överord där... men men... så här rangordnar jag låtarna:

1. "Lovelight" - Andreas Johnson
2. "Land Of Broken Dreams" - Dynazty
3. "Stormande hav" - Timoteij
4. "Baby Doll" - Top Cats
5. "Youngblood" - Youngblood
6. "Don't Let Me Down" - Lotta Engberg och Christer Sjögren
7. "Jag reser mig igen" - Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern
8. "Sean den förste Banan" - Sean Banan

Utifrån detta blir det alltså följande resultat i duellerna:

Grupp A:
"Land Of Broken Dreams" - Dynazty - - - "Baby Doll" - Top Cats
"Lovelight" - Andreas Johnson - - - "Stormande hav" - Timoteij

Gruppfinal: "Land Of Broken Dreams" - Dynazty - - - "Lovelight" - Andreas Johnson

Grupp B:
"Jag reser mig igen" - Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern - - - "Don't Let Me Down" - Lotta Engberg och Christer Sjögren
"Sean den förste Banan" - Sean Banan - - - "Youngblood" - Youngblood

Gruppfinal: "Don't Let Me Down" - Lotta Engberg och Christer Sjögren - - - "Youngblood" - Youngblood

Kommentar:
Lägg märke till att mina fyra högst placerade finns i samma grupp. Rangordningen och slutresultatet spelar egentligen ingen roll för mig, bara Andreas Johnson går till final. Han är en solklart finalist. Övriga var lite svåra att rangordna. Det mesta är okej, utom Sean Banan, av skälen jag angav efter första deltävlingen.

Jag tror faktiskt att svenska folket röstar som jag, så att Andreas Johnson (i hård konkurrens med Dynazty) går till final tillsammans med Youngblood. Men jag har haft fel förr. Jag måste dock tillägga att jag verkligen saknar Charlotte Perrellis "The Girl" i åtminstone andra chansen. Även Afro-Dite och Sonja Aldén borde ha varit här.

Inga kommentarer: