torsdag 16 september 2010

Uppbundna helkvällar

Jag har lite svårt för det alltmer utbredda TV-upplägget att binda upp oss TV-tittare för helkvällar och liknande. Jag vet att det finns en avstängningsknapp, att jag inte måste titta, men i en rätt så pressad arbets- och familjesituation är det lätt att man blir sittande framför "dumburken" (oj, vad jag är less på detta klyschiga namn) för att man inte orkar så mycket annat. När man väl sitter där vill man förstås se nåt man gillar, nåt avkopplande och lättsamt. Då blir det program av typen "Idol 2010".

Idol är ett programkoncept som mycket väl kan beskriva hur jag tänker: Så här i början är det audition i princip varje kväll. Vill man följa med från allra första urvalsprocessen måste man ju se från början, men då blir kvällarna uppbundna. Sen när själva huvudtävlingen kommer igång binder de upp hela fredagskvällen: först allas framföranden kl.20.00-21.30 och sen en paus tills själva resultatet presenteras senare på kvällen. Hela kvällen går åt.

Ett annat exempel är på barnkanalen Nickelodeon när det ofta är en hel temahelg med typ alla avsnitt av iCarly, Svampbob Fyrkant eller liknande. Eller Vinterstudion som erbjuder allehanda vinteridrott dagtid på helgerna. Inte konstigt att folk med ett grundmurat sportintresserat lätt blir passiviserade i stället för att själva skida ut i Guds vackra vinternatur.

Värst av allt var nog ändå nystarten av Fångarna på Fortet för några veckor sen. Det hade ju varit trevligt att ha denna klassiker att se fram emot en fredags- eller lördagskväll, men vad gör de? Jo, de bränner av hela fyrverkeriet på typ två veckor, kväll efter kväll. Varför? Det känns så bortkastat.

Det är inte konstigt att många ser TV:n som vår tids största avgud. Det är desto konstigare att jag inte kan förmå mig att tacka nej och göra nåt vettigare av min tid.

Näe, bäst att sluta filosofera och koncentrera mig på TV:n...

Inga kommentarer: