söndag 22 augusti 2010

Världspolitik på hemmaplan

Häromdagen blev det vattenkrig hemma. Jag var mycket ovillig, eftersom vädret inte direkt inbjöd till det, men vad gör man när Elias anfaller med sin lilla vattenpistol? Följande varianter prövades:

  • Jag sa nej. (Men det hörsammades inte)
  • Jag gav moteld (Men det uppmuntrar bara en som vill kriga)
  • Jag kapprustade, dvs hotade hämta vattengeväret. (Men det gav bara kapprustning från andra parten)
  • Jag ströp tillförseln av ammunition, dvs vägrade fylla på nytt vatten (Men motparten gjorde det då själv)
  • Jag nedrustade, dvs tog av honom pistolen och tömde ut vattnet (Men då hämtade han bara en annan vattenfylld pistol)

Inga strategier fungerade, så vad skulle jag göra? Skulle jag starta ett fullskaligt krig med vattengevär, vattenslang och vattenbomber (vattenballonger)? Skulle jag mobilisera allierade? Skulle jag sätta punkt för allt genom en hink vatten över skallen, dvs en atombomb?

Nej, det enda raka var att lyfta in stridstuppen i hammocken och sitta där och gosa en stund. Det kanske världens under stundom stridsberedda stater och regenter också skulle prova...

Inga kommentarer: