torsdag 19 augusti 2010

Forever Young

Gissa om jag hade velat vara med på musikfesten "Forever Young" som just nu gör en turné i - tyvärr - södra Sverige? Rätt gissat. Svaret är ja, med eftertryck. Det är ingen hemlighet att 80-talsmusiken i mångt och mycker är min musik. På det här turnén medverkar bland andra nostalgiska storheter som Howard Jones ("What Is Love", "New Song", "Like To Get To Know You Well"...), Alphaville ("Forever Young", "Big In Japan", "Sounds Like A Melody"...), Human League ("Don't You Want Me Baby"...), och en efterlängtad Jakob Hellman. (De övriga svenska banden har jag dock ingen relation till, faktiskt).

Men mest av allt skulle jag vilja se Ultravox med Midge Ure i spetsen. Jag lyssnar ofta på dem även idag och tycker att de har många kanonlåtar som håller: "Sleepwalk", "Hymn", "The Voice", "Vienna", "We Came To Dance"... och jag får alltid en speciell känsla när jag lyssnar på "Dancing With Tears In My Eyes". Om jag skulle göra ett "Gr80'st" (utläses "Gr-eighties-t") från den tiden skulle den definitivt vara topp fem, kanske till och med i absolut topp. Så bra är den!
Huruvida dessa band är "Forever Young" är svårt att säga, när man inte varit där. Själv är jag definitivt inte "Forever Young", men det hindrar ju inte att man ibland både kan och vill återuppliva ungdomstidens nostalgiska musikdecennium. När det nu inte funkar live, så går jag till stereon och...

"Daaaanciiiiiing with tears in my eyes. Weeping for the memory of a life gone by..."

Inga kommentarer: