söndag 19 september 2010

Det viktigaste valet

Jag har nyss kommit hem från vallokalen där jag tog vara på min medborgerliga rättighet och skyldighet.

Mitt viktigaste val gjorde jag dock för många år sen när jag valde Jesus som min Frälsare. Vid dagens val till kommun, landsting och riksdag väljer vi styre för fyra år framåt. Svårt val. Jag litar inte riktigt på nån fullt ut. Det är mycket snack.

När det gäller valet inför evigheten är det ett lätt val. Jesus har öppnat vägen till himlen för mig. Han har sträckt ut handen mot mig och säger: "Följ mig!". Jag ser hans leende och känner den kärlek som strömmar ut från honom. Jag litar på Jesus, eftersom han gav sitt liv för mig på korset. Det är bevis nog på att han går att lita på. Jag har gjort mitt val, mitt viktigaste val. Jag har tagit tag i den utsträckta handen och vi fortsätter på vägen genom livet tillsammans.

4 kommentarer:

Jan sa...

Amen! :-)

Anonym sa...

Vi fick "rösta på riktigt" i söndags...i kyrkan:-)

SvBG sa...

Det lät intressant! :-D
Hur gjorde ni då?

Anders Branderud sa...

Hej!

Du skriver: ” När det gäller valet inför evigheten är det ett lätt val. Jesus har öppnat vägen till himlen för mig. ”

Jag vill kommentera.
[Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel; liknande en rabbin] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim - praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera direktiven i Torah [not 2]. Netzarim accepterade inte Paulus brev och ”evangelierna”, eftersom dem strider mot Torah [not 1].

Ribi Yehoshua – Messias - levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den perfekta Skaparen ge Sin förlåtelse för de tillkortakommanden (i att hålla direktiven i Torah) hos alla de som gör sitt yttersta i att följa Skaparens direktiv i Torah (i enlighet med vad som står i Yekhezeqeil [”Hesekiel”] kapitel 18 (på hebreiska)) i den judiska Bibeln; samt hos dem som har medvetet brutit mot ett direktiv i Torah - t.ex. brutit mot förbudet att äta fläsk - och upphör med sin överträdelse och istället börjar göra sitt bästa att praktisera alla direktiv i Torah icke-selektivt till det bästa av sin förmåga. Att leva på det viset leder en till himmelriket eftersom Skaparen i Sin nåd förlåter ens Torah-överträdelser när man gör sitt bäst att hålla Torah och vänder om när man misslyckas.

Detta strider mot den kristna frälsningsläran. Ribi Yehoshua var en människa, ingen inkarnerad ”människo-gud”; och han lärde sina efterföljare hur man fick en relation med Fadern, inte med ”Jesus”. Han uppmanade sina efterföljare att be till Fadern, inte till ”Jesus”.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida – se Netzarim