tisdag 6 juli 2010

Att bränna pengar

Det är inte så svårt att bränna pengar egentligen. Det är bara ut och shoppa järnet. Jag är dock ingen shopoholic, som tur är. Inte min fru heller. Skönt.

Idag har vi fått skåda ett annat sätt att bränna pengar. Konkret. Feministiskt Initiativs färgstarka ledare Gudrun Schyman brände bokstavligen upp etthundratusen (100000) kronor för att fästa uppmärksamheten på att, som hon säger: "Svenska kvinnor tjänar 100000 kronor mindre per minut än männen". Hon har säkert rätt (även om Aftonbladet hävdar att det är 9 gånger så mycket). Men hade hon inte kunnat göra nåt bättre för pengarna? Ge det till bättre behövande. Plötsligt ekar Judas Iskariots stämma: "Varför sålde man inte oljan för trehundra denarer och gav till de fattiga?" när Maria smorde Jesu fötter med dyrbar äkta nardusbalsam. (Kan läsas i Johannesevangeliets tolfte kapitel). Svaret kanske är detsamma, att "Ändamålet helgar medlet".

Som PR-kupp är förstås Schymans tilltag genialt. Till och med jag bloggar om detta. Blickarna vänds mot grundproblemet. Alla reagerar. De allra flesta, även jag, tycker det är fullkomligt vansinnigt: både löneskillnaderna och det faktum att hon brände upp denna ansenliga summa pengar. (Är det månne brottsligt? Jag vet inte...). Fanns det inte bättre sätt? De flesta är nog, som sagt, medvetna om löneskillnaderna. Jag tror inte det är så många som vill att det ska vara så. Men kom med nån lösning på det då! En annan PR-makare har präntat in "Just Do It" i vårt medvetande. Jag förstår inte varför det inte bara görs. Självklart ska män och kvinnor ha samma lön för samma arbete!

3 kommentarer:

Broschan sa...

Tänk vad många Toblerone man skulle kunna få för dom pengarna...

Mats R sa...

Det gör faktiskt lite ont i mig att se/läsa om denna penga-bränning, det är nästan exakt den summa som jag har i årsinkomst före skatt (101300 kr) som hon bränner upp.
Självklart ska lönerna vaar jämställda, men hon kunde väl ha fokuserat på dom grupper i samhället som lever i fattigdom istället, men det är klart, populistiske Gudrun skiter ju i hur folk har det, hon vill synas i media bara.

SvBG sa...

Det lär enligt uppgift inte vara olagligt att bränna pengar på det där sättet. Men det är däremot inte tillåtet att tvätta dem. Men det innebär ju att Gudrun borde skatta för sina svarta pengar...