söndag 11 april 2010

Citatmaskinen

Oj, tredje blogginlägget på två dagar. Det är inte ofta. Men det är en del saker jag har tänkt länge på att jag borde skriva och det passar ganska bra nu. Så efter två tyngre ämnen igår, så kommer här lite rapport från vår just nu främste citatmaskin: Elias.

Först och främst går han efter den egna livsvisdomen: "En sak i taget - leka först!"

Man funderar ju på vad ens barn kommer att bli när de blir stora. Caroline har länge velat bli frisör. Elias säger inte så mycket, men vem vet, han kan ju bli präst. Han har i alla fall provat prästkragen ett antal gånger. Sen kan han ibland säga: "Jag ska skriva predikan", eller "Jag ska döpa en bebis åt dig, mamma". Undrar var han har fått det ifrån ;-)

Än så länge vill Elias gärna följa mig till kyrkan på gudstjänst (när jag inte jobbar alltså). Det är roligt. Härom söndagen satt vi på kyrkkaffet och en av Magdalenas arbetskamrater satt bredvid oss. Hon blev väldigt förtjust i Elias och höll på att smågosa med honom. Elias tyckte nog att det var lite jobbigt. Men vad skulle han göra? Till slut blev det så pinsamt att han spelade död.

Jag tror det var i samma gudstjänst som jag under nån bön hade knäppt händerna och böjt huvudet och blundade. Efter en stund frågade Elias: "Har du somnat?" (Han är väl van vid att jag somnar i princip varje kväll när jag ska natta honom)

Till sist: Magdalena är i helgen ner till Trädgårdsmässan i Stockholm, en av årets höjdpunkter för henne. Elias frågar stup i kvarten: "Var är mamma?", "När kommer mamma hem?" När jag svarade "Mamma är i Stockholm", svarade han: "Nej, Schtockorn heter det!"

Inga kommentarer: