torsdag 26 november 2009

Prioriteringar vid mjölkinköp

Det händer ju att man måste köpa lite mjölk ibland. Givetvis kommer vi aldrig upp i de mängder som broschans familj står för, men det blir mer och mer även för oss. Under mina inköpsräder har jag kommit fram till att vissa saker är viktiga att tänka på när man köper mjölk. Därför kollar jag alltid följande saker:
1. Att det är mellanmjölk (som inte har läckt, förstås)
2. Att den har acceptabel hållbarhet (klart man köper mjölk som inte går ut samma dag)
3. Att den är ekologisk (bra för miljön och definitivt värt den extra kronan)
4. Att den kommer från Norrmejerier (klart man köper lokalproducerat)
5. Att den inte har kontrollnummer 10012 (eftersom mjölken från denna leverantör, av någon anledning, ger mycket sämre skum när man gör cappuccino)

Joråsåatteh...

1 kommentar:

Pär Parbring sa...

Allt det där blir lite jobbigare när man, som jag, är intolerant. Laktos alltså. Norrmejeriers smakar örk, vilket jag påtalade för en som jobbar där så sent som i tisdags. Hoppas på förändring. Tills vidare får man dricka arla och valio. Och ingen ekologisk. Suck. Dagens i-landsproblem.