måndag 9 november 2009

Nästan som Berlinmuren

Det var värst vad det blev svårt att få igång ett kontinuerlig bloggande igen. Det ligger tyvärr lite i "Ann O Nym"s kommentar att det kanske är "Treveckorsregeln" som gäller för denna blogg. Till och med detta är ju överskridet. Men sanningen är ju den att det är fullt upp och då är inte bloggandet särskilt högt prioriteterat. Sunt tycker jag, men samtidigt lite tråkigt. Men ju längre man väntar med att återuppta skrivandet, desto svårare blir det. Bloggar man ofta kan man ju alltid slänga in en kort glimt från vardagen, eller så, men när tiden går känns det som att det borde vara nåt lite mer seriöst när man väl sätter sig vid tangentbordet. Då blir det nästan ett hinder, särskilt när tiden och orken inte riktigt räcker till.

Det blir nästan som Berlinmuren. Ja, det är ju idag 20 år sen den föll. Den kan stå som symbol för mycket. Jag tror att många människor lever nära personliga Berlinmurar, och att det finns en hel del saker som hindrar oss från att verkligen leva i frihet.

I helgen fick jag dock andas denna frihet. Vi hade en "Kairos New Wine"-konferens på Storstrand. (Talare var Carl-Erik Sahlberg, Bob Payne och Simon Allaby). Det var fantastiskt bra, verkligen välsignat, med god biblisk undervisning, teori och praktik, skön gemenskap över församlingsgränserna och med en tydlig närvaro av den Helige Ande, med en profetisk touch och känsla av frid, glädje, styrka och framtidstro som tydlig eftersmak. Det här var precis vad jag behövde just nu, att den Helige Ande på nytt fick röra vid mitt hjärta och föra mig tillbaka till enkelheten i tron, till grunderna, till en nytändning, till en fokusering på de möjligheter som finns i Guds rike, till det som är viktigt i min kallelse som präst och det som jag verkligen tror är viktigt för att kyrkans Berlinmur ska kunna raseras för människor som ännu inte funnit Jesus, med relevans, befrielse, kraft och förundran över Guds närhet och omsorg.

Inga kommentarer: