tisdag 24 november 2009

Flyttbestyr

Helt plötsligt var det dags. Idag flyttade jag mitt kontor från Kyrkcenter i centrala Piteå till Margretelund i Öjebyn. Piteå stadsförsamling och Piteå landsförsamling ska ju slås ihop vid årsskiftet. Orsakerna till detta är väl lite grumliga, men jag tror och hoppas att Gud kommer att göra nåt bra av det hela.

Förberedelserna och planeringarna har pågått rätt länge, men ändå är det lite svårt att urskilja konturerna av vad det ska bli. Nu har det i alla fall blivit skarpt läge med rockader av arbetsrum. Jag hamnade då, som sagt, i Öjebyn. Det känns onödigt långt, ca 6 km längre än förut. Det känns inte riktigt bra, vare sig av ekonomiska eller miljömässiga skäl. Jag ska dock jobba över hela församlingen. Det känns onödigt stort och risken är stor att vi kommer för långt från församlingsborna. Jag är en präst som vill jobba i ett sammanhang som jag kan greppa någorlunda. Jag vill helst känna mina församlingsbor och jag antar att de också vill känna sina präster. Vad mina arbetsuppgifter kommer att bli vet jag inte, men jag hoppas och planerar för att jag kan fortsätta med bibelstudierna.

Det här kanske låter lite negativt, men det behöver det inte vara. Oron finns där, förstås, men samtidigt tror jag nog att det blir bra i slutändan, åtminstone om Gud får vara med i formandet av den nya församlingen.

Till de största fördelarna hör att jag får eget arbetsrum (no offence Linnéa, jag har trivts kanonbra med dig, but you know...) och att jag får många nya, duktiga arbetskamrater. Det ser jag nog mest fram emot.

Inga kommentarer: