fredag 10 mars 2017

Inför finalen

I morgon kväll blir det final i Melodifestivalen 2017. Vi kommer att se den i Piteå faktiskt, eftersom jag ska medverka vid en Allsångskväll med schlagertema (detta något förhatliga ord) i kyrkan som uppladdning för finalen. Årets tävling har innehållit tydliga rågångar mellan riktigt bra låtar och medelmåttor. Finalfältet är i stort sett ganska självklart med några undantag. Visst saknar jag främst "När ingen ser" med Axel Schylström, men det får gå ändå.
 
Så här rangordnar jag finalfältet:
1. "Hold On" - Nano
2. "A Million Years" - Mariette
3. "Kiss You Goodbye" - Anton Hagman
4. "Good Lovin'" - Benjamin Ingrosso
5. "Her Kiss" - Boris René
6. "I Can't Go On" - Robin Bengtsson
7. "En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)" - Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
8. "As I Lay Me Down" - Wiktoria
9. "Gotta Thing About You" - FO&O
10. "Wild Child" - Ace Wilder
11. "Boogieman Blues" - Ow Thörnqvist
12. "I Don't Give A" - Lisa Ajax
 
Kommentar:
Jag har inga problem med att se någon av de sju första som slutsegrare och bra representanter i Ukraina senare i vår, men jag hoppas på nån av de fyra första. Där är det väldigt jämnt, även om "Hold On" hela tiden har varit största favoriten. Det återstår att se om svenska folket och den internationella juryn kommer fram till samma sak. Jag tror nästan det. I morgon kväll vet vi.

Inga kommentarer: