tisdag 17 januari 2017

Bokslut 2016

Som traditionen bjuder kommer här en sammanfattning av 2016 i några utvalda områden, helt utifrån min personliga horisont. Här är årets...

Böcker:
• Årets kristna bok: ”Hemligheten och nyckeln som öppnar” – KG Larsson
• Årets deckare: ”I sanningens namn” – Viveca Sten
• Årets roman: ”En man som heter Ove” – Fredrik Backman
• Årets biografi: ”Ett bedårande barns bekännelser” – Peo Thyrén

Diverse:
• Årets glädje: Äventyret med Ulrika.
• Årets sorg: att Cory varit tvungen att vara på ett HVB-hem sen i april.
• Årets upplevelse: När jag inom en halvtimme först vann budgivning om ett radhus i Umeå och sen fick besked om att jag fått sökta jobb i Umeå landsförsamling. Det blev så tydligt att det är mening att jag skulle bryta upp och flytta till Umeå.
• Årets utmaning: Att bryta upp vid 50 års ålder och börja om på ny ort.
• Årets aktivitet: Geocaching
• Årets maträtt: Buffelmozzarellasallad
• Årets spel: När då då?
• Årets tidskrift: BibleStudyMagazine
• Årets tecknade serie: Herregud & Co
• Årets fenomen I: Pokémon Go!
• Årets fenomen II: Dab
• Årets fenomen III: Allt är ju så maaaagiskt!
• Årets komiker: Henrik Schyffert
• Årets pryl: Spotify (ja, jag vet att jag är sen i starten)
• Årets citat: "Vi kan inte sudda bort det som skett, men vi vill inte tillåta att tyngden från gamla synder ska fortsätta att förgifta vårt förhållande." Påven Franciskus.
• Årets biofilm: Star Wars Episode VII – The Force Awakens
• Årets film: En man som heter Ove
• Årets radioprogram: Sportradion P4

Internet:
• Årets sajt: www.svtplay.se
• Årets blogg: Stig Sundström
• Årets tidsfördriv: CrossBoss
• Årets mest besökta (sen flytten): www.vk.se
• Årets app: Bibeln YouVersion
• Årets YouTubeklipp: Hajime Miura, världsmästare i jo-jo 2015

Kristen tro:
• Årets bibelord: ”Herren skall själv gå före dig. Han skall vara med dig. Han sviker dig inte och överger dig inte. Var inte rädd, tappa inte modet!” (5 Mos 31:8)
• Årets tydligaste egenskap hos Gud: En Gud som leder och öppnar nya vägar
• Årets predikant: Arne Selander i Grisbackakyrkan 25 september
• Årets arbetsuppgift: Tankeväckarna

Musik:
• Årets artist: Justin Timberlake
• Årets nykomling: Peg Parnevik
• Årets kristna artist: Needtobreathe
• Årets låt: "Can't Stop The Feeling" - Justin Timberlake
• Årets danslåt: "Can't Stop The Feeling" - Justin Timberlake
• Årets ballad: "Open Your Heart" - Jill Johnson
• Årets rocklåt: "This House Is Not For Sale" - Bon Jovi
• Årets kristna låt: ”Never Too Far Gone” – Jordan Feliz
• Årets (viktigaste) låttext: ”Human” – Oscar Zia
• Årets Melodifestivallåt: "We Are Your Tomorrow" - David Lindgren
• Årets ESC-låt: "Sound of Silence" - Dami Im
• Årets konsert: Sara Holmström på Piteå Dansar och Ler
• Årets cover: "Snacket på stan" - Danny Saucedo
• Årets växare: Magnus Carlsson, vilken vacker röst han har, om än lite vemodig
• Årets skiva: ”Rain Clouds” – Niclas Lundin (från 2015)
• Årets video: Up & Up - Coldplay
• Årets retro: Prefab Sprout

Sport:
• Årets svenska idrottsögonblick: Sarah Sjöström tar OS-guld och slår världsrekordet på 100 m fjäril mitt i all press och höga förväntningar
• Årets utländska idrottsögonblick: Storsensationen Leicester vinner Premier League. Det är fantastiskt, i dagens fotbollsvärld där bara pengarna styr, att ett lag som absolut ingen trodde på kunde vinna världens bästa liga.
• Årets idrottsevenemang: World Cup i ishockey
• Årets svenske idrottsman: Henrik Stenson, golf
• Årets svenska idrottskvinna: Sarah Sjöström, simning
• Årets utländske idrottsman: Martin Fourcade dominerar skidskyttet totalt
• Årets utländska idrottskvinna: Kendra Harrison tar OS-guld och raderar ut ett gammalt dopat världsrekord på 100 m häck
• Årets landslag: Damlandslaget i fotboll
• Årets lag: Rospiggarna, speedway
• Årets tränare: Pia Sundhage
• Årets nykomling: Jesper Svensson, bowling
• Årets prestation: Jenny Rissveds tar OS-guld i mountainbike
• Årets avslutare: Sofia Arvidsson, Jan-Ove Waldner, Rickard Rydell, Jesper Modin, Axel Bäck, Maria McBride, Anna Laurell Nash, Therese Alshammar, Jessica Samuelsson, Emma Johansson m fl.
 
TV:
• Årets serie: Grantchester (SVT)
• Årets actionserie: The Blacklist (TV3)
• Årets humorserie: Halvvägs till himlen (TV4)
• Årets underhållning: Mästarnas mästare (SVT)
• Årets intervjuprogram: Hellenius hörna (TV4)
• Årets programledare: Yvette Hermundstad (SVT)
• Årets TV-sport: Längdskidor
• Årets dokumentär: Ted Gärdestad – för kärlekens skull (SVT)
• Årets seriösa program: Kulturmagasinet ”Sverige!” (SVT)

1 kommentar:

Anci sa...

Oj, vad du hunnit med under 2016!
Jag blev dock glad när jag kunde känna mig delaktig i några av årets...! ❤
Min syster Ulrika, att få börja vår irl-bekantskap med att introducera geocachingens värld för er, att ha följt min gamla klasskompis Niclas Lundins resa mot Rain clouds, och jag gillar verkligen Justin Timberlake och Can't stop the feeling (mer oväntat för mig än något annat)!
Jag har inte ännu varken läst eller sett En man som heter Ove, men snart är filmen betittad, Herregud & Co är ju såå bra och årets bibelord har jag själv haft i tankarna flera gånger under senaste året.
Jag ser fram emot att få krama min ("juridiskt" sett) nya svåger och önskar dig och din familj all lycka och välsignelse inför 2017!