lördag 12 mars 2016

Inför finalen

Ikväll bänkar vi oss i TV-soffan för att se på finalen i Melodifestivalen. På bordet framför finns då den traditionella melodifestivalbålen (sockerdricka och apelsinjuice) och lite popcorn. Jag ser fram emot finaldramatiken i Friends Arena. Det är mycket oförutsägbart, måste jag säga. Ingen låt har direkt stuckit ut, men det betyder inte att vi står utan chans i Eurovision Song Contest om ett par månader.

Så här rangordnar jag låtarna:
1. "We Are Your Tomorrow" - David Lindgren
2. "Youniverse" - Molly Sandén
3. "Human" - Oscar Zia
4. "Constellation Prize" - Robin Bengtsson
5. "If I Were Sorry" - Frans
6. "Don't Worry" - Ace Wilder
7. "Save Me" - Wiktoria
8. "Put Your Love On Me" - Boris René
9. "Kizunguzungu" - SaRaha
10. "My Heart Wants Me Dead" - Lisa Ajax
11. "Håll om mig hårt" - Panetoz
12. "Bada nakna" - Samir & Viktor

Kommentar:
Svårtippat, men vinnaren borde finnas bland de sex första. Okej, det låter som en helgardering och det kanske det är. Trots viss likhet med "Sun Is Shining" sätter jag ändå "We Are Your Tomorrow" först eftersom jag blir mest glad när jag hör den. Likheterna kan dock vara det som grusar David Lindgrens förhoppningar. Störste outsidern är Frans, vars låt växer för varje gång jag hör den. Om jag ska drista mig till vad svenska folket (och utrikesjuryn) vaskar fram för guldlåt, så får det bli... "Youniverse"... ikväll vet vi.

Inga kommentarer: