torsdag 15 maj 2014

Eurovision Song Contest 2014

Köpenhamn 2014. Ojojoj. Jag vill utnämna årets Eurovision Song Contest till det bästa genom tiderna. Nu tänker jag inte så mycket på den fantastiska (!) scenen. Det var så många bra låtar, faktiskt bara 4-5 stycken jag inte gillade. Det är därför lite svårt att göra en tio-i-topplista, men självklart ska jag göra ett seriöst försök.

Men först lite andra små iakttagelser:
  • Säkraste sommarplågan: Danmarks Bruno Mars-doftande ”Cliché Love Song”
  • Måste man verkligen försöka få in så mycket olika märkliga inslag i scenshowen som Rumänien? Den var bäst i min smak, men kanske många andra undvek att rösta just pga den sceniska överdosen? (Fast det är klart: lite läckert var det ju med en cirkelformad klaviatur).
  • Det har varit många åsikter om vinnaren Conchita Wurst, men jag tror att bästa kommentaren kom från Edward af Sillén i direktsändning: ”Årets mest kontroversiella artist. Men varför är hon då så kontroversiell? Har hon gjort något galet? Ska hon göra något galet på scenen? Nej, egentligen inte. Hon är kontroversiell av den enkla anledningen att hon inte ser ut som alla andra gör.” Enligt mig var en värdig vinnare, även om det inte var min favoritlåt.
  • Årets Jedwardfrisyr: Lorent Idir, sångaren i franska Twin Twin
  • Till Belgiens oidipusvarning vill jag bara säga: ”Donut sing anymore!”
  • Norges bidrag ”Silent Storm” handlade om män som har svårt att visa känslor. Det kan inte handla om mig i alla fall. Den lämnade mig med många känslor i stil med apati.
  • Islands barnpunklåt med Pollapönk var glad och trallvänlig, med ett tydligt antimobbningstema. Bra. Läckert höra referenser till både Pixies och J Geils Bands klassiker ”Centerfold”.
  • Jag tycker inte att ESC-scenen är platsen för politiska utspel, därför gillar jag verkligen inte att Rysslands bidrag blev utbuade. Det är inte Tolmachevy Sisters fel att Putin är som han är och gör som han gör. Men visst: även om sången var klockren, så låter det ändå lite falskt med rader som: ”Show the world some love”.
 
Och nu: The votes of the SvBG jury:
12 p: ”Miracle” – Paula Seling & Ovi (Rumänien – blev 12:a)
10 p: ”Shine” – Tolmachevy Sisters (Ryssland – blev 7:a)
8 p: ”Tick-tock” – Marija Jaremtjuk (Ukraina – blev 6:a)
7 p: ”Undo” – Sanna Nielsen (Sverige – blev 3:a)
6 p: ”Rise Like A Phoenix” – Conchita Wurst (Österrike – blev 1:a)
5 p: ”Cliché Love Song” – Basim (Danmark – blev 9:a)
4 p: ”Moustache” – Twin Twin (Frankrike – blev 26:a)
3 p: ”Something Better” – Softengine (Finland – blev 11:a)
2 p: ”Calm After The Storm” – The Common Linnets (Nederländerna – blev 2:a)
1 p: ”Running” – András Kállay-Saunders (Ungern – blev 5:a)
Bubblare: Italien, Malta, San Marino, Slovenien, Montenegro, Armenien

Inga kommentarer: