torsdag 6 mars 2014

Inför finalen

Om ett par dagar är det dags för årets final i Melodifestivalen i Friends Arena. Som vanligt har de här veckorna gått väldigt fort och en del av bidragen har fallit i glömska, medan andra har gått från klarhet till klarhet. När jag nu har köpt den obligatoriska CD:n har det blivit så tydligt hur bra Mandas "Glow" var. Tråkigt att den blev sist i andra deltävlingen. Otroligt tråkigt, för den har så bra text, bra sång, bra låt överhuvudtaget. Frågan är om jag inte hade velat ha den som slutsegrare, men nu blev det inte så. Den får bara fortsätta glöda i mina öron.

Nu har vi ändå ett bra startfält på lördag. Det är faktiskt så att jag inte dissar ett enda bidrag i år. Okej, alla skulle inte ha en chans i Köpenhamn, men så här rangordnar jag dem, helt enligt min åsikt och mina öron. Lägg förresten märke till att fyra av dessa finalister kommer från den första deltävlingen.

1. "Blame It On The Disco" - Alcazar
2. "Busy Doin' Nothin'" - Ace Wilder
3. "To The End" - Yohio
4. "Undo" - Sanna Nielsen
5. "Natural" - Anton Ewald
6. "Survivor" - Helena Paparizou
7. "Songbird" - Ellen Benediktson
8. "Yes We Can" - Oscar Zia
9. "Efter solsken" - Panetoz
10. "Bröder" - Linus Svenning

Kommentar:
Tyvärr tror jag inte att Alcazar kommer att vinna, inte ens som belöning för lång och trogen tjänst. Jag tror nog det kommer att stå mellan Sanna Nielsen (apropå lång och trogen tjänst?), Anton Ewald och - förhoppningsvis - Ace Wilder. Jag tror faktiskt hon skulle ha bästa chansen i ESC. Om jag nu ska gissa tror jag att det blir Anton Ewald som får kvittera ut Köpenhamnsbiljetterna när kvällen är över.

Inga kommentarer: