måndag 27 maj 2013

Eurovision Song Contest 2013

Dagarna går och det är hög tid att skriva några ord om årets Eurovision Song Contest. Årets upplaga tycker jag faktiskt var den bästa på många år och då menar jag både låtarna och själva arrangemanget. Först och främst tycker jag att Petra Mede skötte sig med den äran. Den svenska humorn gillade jag mycket, i sin enkelhet, inte minst när vi drev med oss själva. Jag hoppas verkligen att det blir en trend i kommande års tävlingar. Även musiken och mellanakterna var mer intressanta än vanligt, även om de kanske inte var lika nyskapande som jag hade hoppats. Men vad kan gå fel med Björn&Benny+Avicii, Kleerup, Darin & Agnes? Och Sarah Dawn Finer, både som sig själv och som Lynda Woodruff. Nästa år är det hennes tur med en mäktig ballad!!
 
Ett bra grepp var också att inte bara lotta startordningen, utan väga dem mot varandra för att varje låt skulle lyftas fram i dess egenart. Jag tror att det var en av anledningarna till att jag tyckte om så många av låtarna.
 
Lite lösa kommentarer:
  • Programmen "Inför Eurovision Song Contest" var lite mer beiga än de senaste åren. Jag saknade lite av glöden och de olika åsikterna som bröts mot varann. Men det är fortfarande bra att kunna lyssna på låtarna i förväg.
  • Man kunde ana vissa trender: Sång på det egna språket. Det tycker jag är bra. Ta bara ungerska bidraget. Jag tror inte den hade haft samma charm på engelska. En annan trend är att det ska vara synliga, stora trummor på scenen. Danmark, Irland, Bulgarien och Albanien tog till detta knep. Även Kleerups mellanakt slog på stora trumman.
  • Jag tyckte om nederländernas 60-talsdoftande tretaktare med Anouk, men den var inte tillräckligt direkt, direkt. Tyvärr.
  • Schweiz ställde upp med några glädjespridare från Frälsningsarmén. De fick inte ställa upp i sina uniformer, men kallade sig "Takasa", dvs The Artists Known As Salvation Army". Bra! Och jag gillade låten. Det var kanske den enda jag hade velat ha i final som inte kom dit. Men däremot reagerade jag lite på att Malin Roos, i ett "Inför-program" sa: "När jag såg den här och hörde den här låten för första gången, så visste jag inte att de var frälsningssoldater, då tyckte jag att den var svinbra. Och sen, nu när jag vet det, och ser videon, och man verkligen... då kliar det ju lite. Samtidigt som jag tycker att den är xxxxx bra". Jag menar: Vad spelar det för roll att de är kristna? Och dessutom från Frälsningsarmén, som antagligen har högst cred bland vanliga sekulariserade svenskar. Det är inget annat än kristofobi.
  • Tänk att Orphei Drängar tävlade för Kroatien
  • Roligt att se Bonnie Tyler, men visst hade låten kunnat vara liiiite bättre?
  • Jag tror att Lettlands hiphoppare var Jedwards kusiner. Det svängde och var full fart. Dessutom fick vi se ESC:s första stagedive! :-)
  • Finlands poppärla "Marry Me" hade med lätthet kunnat göras av Katy Perry.
  • Azerbajdzjans bidrag hade en läcker scenshow med en man i en glasbur. Jag gillade också Josefin Sundströms kommentar: "Martin Rolinski twittrar att man kan ha yoghurt i buren också. Eric Saade hälsar att man kan slå sönder den också".
  • Kände ni också vibbar från Owl City i Ungerns bidrag. Skön låt i alla fall! :-)
  • Jag hade två låtar som presumtiva vinnare: Danmark och Norge. Dessa låtar gav mig en speciell känsla, så jag är inte alls förvånad över att vi nästa år får åka till Köpenhamn.
  • Till sist några look-alikes: Rumäniens var Dracula rakt av (Jimmy Somerville, kom tillbaka!), Österrikes sångerska var lik Gina Dirawi. Vitryssland ställde upp med Anna Sahlene och Ryssland med Kelly Clarkson. Sen kanske ni lade märke till att Island skönsångare var en blond Robert Wells.
Och nu: The votes of the SvBG jury:
12 p: "I Feed You My Love" - Margret Becker (Norge - blev 4:a)
10 p: "Only Teardrops" - Emmelie de Forest (Danmark - blev 1:a)
8 p: "Kedvesem (Zoohacker Remix)" - ByeAlex (Ungern - blev 10:a)
7 p: "What If" - Dina Garipova (Ryssland - blev 5:a)
6 p: "You" - Robin Stjernberg (Sverige - blev 14:e)
5 p: "Glorious" - Cascada (Tyskland - blev 21:a)
4 p: "Marry Me" - Krista Siegfrids (Finland - blev 24:a)
3 p: "Love Kills" - Roberto Bellarosa (Belgien - blev12:a)
2 p: "Birds" - Anouk (Nederländerna - blev 9:a)
1 p: "Only Love Survives" - Ryan Dolan (Irland - blev 26:a)
Bubblare: Azerbajdzjan, Island, Armenien, Georgien och Schweiz (som i och för sig inte gick till final)

Inga kommentarer: