torsdag 14 juni 2012

Målande taktik

Det verkar vara målande tider för många. Jag mötte häromdagen ett par personer som kom att prata om sina erfarenheter av att måla huset. Gemensamt var att de väntade på målarväder. Jag förstår känslan, eftersom min käre far har samma oro i kroppen. Stugan i Granbergsträsk behöver nämligen målas om.

Egentligen är det ett stort projekt att måla ett hus. Det är mycket som ska klaffa för att det ska bli gjort, inte minst vädret måste vara med: hellre ge sitt bifall än skyfall, om man så säger. Sen hör det ju inte till det allra roligaste man kan göra. I det samtal som uppstod häromdagen föreslog jag att man borde ju gå ihop några familjer som går i husmålartankar och hjälpas åt att måla. En dag målas hus ett, nästa dag hus två, osv. Men då uppstår problemet, påpekade en, att det är ju inte säkert att man målar på samma sätt. Jag förstår hur hon tänkte. En är kanske väldigt noga, använder mycket färg, etc, medan en annan är snabbare, målar tunnare eller till och med slarvar, etc. Den andra berättade hur han för några år sen hade bjudit hem sina kompisar på "arbetsläger", där tanken var att de skulle hjälpa honom måla huset, mot att de skulle få grillad mat, nån öl, osv. Tanken var ju god, men det hela slutade med att det blev han själv som fick måla, plus sköta markservicen för övriga. Den här gången var det bara hans pappa som skulle hjälpa till. Det är kanske där nyckeln finns, att de man tar hjälp av bör vara släktingar. Det säger ju sig självt att jag är extra noggrann när jag nu ska hjälpa min egen pappa måla stugan. Jag målar ju kanske på arvet... ;-)

3 kommentarer:

Ingela sa...

Jag betror ingen att måla åt mej. Örjan fick, men inte detaljer. Alla andra kladdar och kluddar. Eller är det jag som är pedant?

SSu sa...

Jobbigt för den som både bjöd på öl och målade. Men vilken bra deal för de som liksom bara kom förbi och blev bjudna på mat och tilltugg! Hur som helst - hoppas att du får uppehåll och trevliga sommardagar. Dessutom hoppas jag att någon i gulblått "målar" i massor i kväll (fotboll mot England).

SvBG sa...

Kanske är det så enkelt som att den som ska få hjälp med att måla behöver en målvakt som ser till att det går som det är tänkt.

När det gäller vårt eget målande i helgen, så kom vi i alla fall i mål.

Näe, nu är klockan snart tolv, så det är dags för ett mål mat.