onsdag 1 augusti 2012

När det spårar ur

Jag läste ikväll som vanligt ur De yngstas bibel för Elias. Det handlade om att Jesus förutsade att han skulle bli korsfäst. Elias undrade vad "korsfäst" betyder. Jag svarade nåt i stil med "att Jesus blev uppspikad, fästad vid korset". Sen frågade Elias: "Hade de bokat tid med honom?" Jag förstod inte riktigt kopplingen, utan började skratta. Elias också. Sen spårade det ur:
- "Hördu Jesus, när har du tid för den där korsfästelsen?"
- "Ett ögonblick, jag ska kolla i min Filofax. Jaa, kanske på Långfredag? Skulle det passa er? Jag är ändå i närheten."
- "Ja, det går nog bra, bara du ser till att ha dött innan sabbaten börjar. Det blir lite besvärligt annars med övertid och sånt."
- "Ja, jo, men det ska jag väl kunna ställa upp på. Ett ögonblick, jag måste bara kolla med mina lärjungar om de är beredda att jag uppstår igen tidigt på söndagsmorgonen, så de inte bokar in nåt annat.
[...]
Jag tror inte riktigt de förstod vad jag menade, men det ska nog gå bra. De får helt enkelt bara gilla läget".
- "Ja, men då säger vi det då, bokat och klart."

Inga kommentarer: