söndag 6 juni 2010

Evangeliet i den svenska flaggan

Idag är det Sveriges nationaldag. Det är givetvis värt att uppmärksammas. I år sammanföll dagen dessutom med en söndag - och inte vilken söndag som helst, utan den dag när temat är "Vårt dop". Jag fick tidigt klart för mig att temat för min predikan skulle bli "Evangeliet i den svenska flaggan". Det är ju så sällan vi egentligen tänker på symboliken i vår vackra flagga.

  • Korset står givetvis för Jesu död och uppståndelse, hans seger över döden och ondskan.
  • Den blåa färgen står för den klarblå himlen och våra sjöar och vattendrag.
  • Den gula färgen står för solen och de gula, mogna sädesfälten.

Om vi kopplar ihop den svenska flaggan med vårt dop blir den blå bakgrunden dopets vatten och det gula korset vittnar om att Gud i dopet vänder sitt soligaste leende mot den som blir döpt. Där får vi del i Jesu död och uppståndelse. Vi får stolt låta vår flagga vaja i Andens vind.

Frågan är bara om du hissat eller halat din flagga...

Ja, det var bara en liten del av min predikan. Läs den gärna i sin helhet på min hemsida: www.svenbertilgrahn.se

Inga kommentarer: