söndag 30 maj 2010

Eurovision Song Contest 2010

I år var det Oslo som stod värd för Eurovision Song Contest. Själva arrangemanget är ju felfritt, men å andra sidan är det inte det som är huvudsaken för mig. Det är givetvis låtarna. Av nån anledning har de två senaste årens bidrag fallit mig mer i smaken än tidigare. I år blev det inte ens segt, kanske för att jag hade min dator framför TV:n och läste nätkommentarer och liknande under tiden.

Vinnare blev "Satellite" med den charmiga tyskan Lena. Lite annorlunda låt, modern och personlig röst. Sen var det ju coolt att se Taizékorset runt hennes hals! Jag är klart nöjd med att det var "Satellite" som vann, även om jag inte hade placerat den allra högst själv. Måtte bara den artistiskt oerfarna Lena kunna stå pall för det plötsliga kändisskapet!

Tråkigt att Anna Bergendahl åkte ut redan i semifinalen. Det har varit fiaskorubriker i diverse tidningar, men det är verkligen att överdriva. Först och främst är det en lek, eller borde vara det i alla fall. Det är svårt att tävla i musik. Tänk också på att de som klagar är de som sannolikt röstade fram "This Is My Life" som svensk representant. Vi kan inte heller räkna med att år efter år ligga i topp i det mångkulturella Europa. Vi borde bara koncentrera oss på den svenska Melodifestivalen, rösta på den låt vi tycker bäst om, utan att snegla på ESC. Eventuella europeiska framgångar är enbart en bonus. Som sagt: det är bara en lek.

Lite lösa kommentarer:
  • Spanien blev inte bättre bara för att de fick göra om låten. Det hjälpte inte ens att sångaren hade Jill Johnson-smilgropar och att fenomenet Jimmy Jump dök upp mitt i numret.
  • Storbritannien blev sist. Inte för att låten var dålig. Men ack vad tiden har gått (fel: sprungit) ifrån producentparet Stock-Waterman. 80-talsvibbar från dess sämsta sida. Ändå älskar jag 80-talsmusik och 80-talsrevival...
  • Den låt som sjöng i mitt huvud större delen av kvällen var faktiskt Moldaviens bidrag. Deras scenshow lämnade dock mycket att önska.
  • När jag såg "Inför ESC-programmen" var Lettlands bidrag "What For?" en höjdare, men när det var skarpt läge visade det sig att sångerskan Aisha sjöng erbarmligt dåligt... Besvikelse!
  • Hur väljer man ut vilken del av låten som snabbrepriseras? Det blev verkligen inte en rättvisande bild för en del av låtarna. Turkiet, t ex, fick bara sitt intro + ett par sekunder av själva sången. Det fanns bättre passager att reprisera!
Till sist: Så här skulle jag har röstat (och vem som helst av de fem-sex första hade jag gärna sett som vinnare):
12 poäng: “Playing With Fire” – Paula Seling & Ovi (Rumänien - blev 3:a)
10 poäng: “It's All About You” – Juliana Pasha (Albanien - blev 16:e)
8 poäng: “We Could Be The Same” – maNga (Turkiet - blev 2:a)
7 poäng: "Satellite" – Lena (Tyskland - blev 1:a)
6 poäng: “Run Away” – SunStroke Project & Olia Tira (Moldavien - blev 22:a)
5 poäng: “Me And My Guitar” – Tom Dice (Belgien - blev 6:a)
4 poäng: “Há Dias Assim” – Filipa Azevedo (Portugal - blev 18:e)
3 poäng: "Shine" – Sofia Nizharadze (Georgien - blev 9:a)
2 poäng: “Apricot Stone” – Eva Rivas (Armenien - blev 7:a)
1 poäng: “Drip Drop” – Safura (Azerbajdzjan - blev 5:a)

Inga kommentarer: