torsdag 9 april 2020

Mitt i Corona

Jag är en man som gillar ord. Ord är viktiga för mig. Jag vrider och vänder gärna på dem och ibland kommer det fram sånt jag aldrig trodde var möjligt. Jag är också övertygad om att Gud ibland sänder ord som har ett speciellt syfte. Ja, Jesus brukar ju till och med kallas för Ordet, som sändes till oss för att ge oss liv och ljus i en mörk värld.

Hursomhelst. För några veckor sen funderade jag på detta med Coronaviruset. Det är ju sannerligen ingenting som är roligt med det. Jag känner bara av allvaret. Och då såg jag att mitt i ordet Corona finns ORON – om man plockar bort första och sista bokstaven.

Och är det inte det vi alla känner? Vi känner alla av ORON i Corona. Vi hör på nyheterna hur ofattbara mängder har drabbats i Kina, Italien, Spanien, England, USA och vi märker hur det kommer allt närmare. ORON är påtaglig. När kommer viruset hit? När kommer mina sakta åldrande föräldrar att drabbas? Andra äldre släktingar och vänner? När kommer det in i min familj? Hur kommer de att klara sig? När drabbas jag? Hur kommer jag att klara detta? För jag är ju övertygad om att jag också kommer att drabbas förr eller senare. ORON finns där. Oron är påtaglig.

Men så öppnades mina ögon – och jag är säker på att det var Gud som gjorde det. För det finns ett steg till, som inte är lika lätt att se: Mitt i ORON finns RO. Jag bara gapade och tackade Gud för denna upptäckt.

Så jag formulerade dessa gudagivna ord på Facebook och pastoratets duktiga kommunikatörer fick nys om detta och ville göra en bild på Instagram. Så här blev den. En del av er har kanske sett den.
 
 
Mitt i CORONA finns ORON och mitt i ORON finns RO.
 
Och längst underst ett bibelcitat, där Jesus säger ”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila” (Matt 11:28)
 
Ni anar inte hur många som har sett denna bild och delat den vidare. Igår (31/3) var det fler än 171000 människor som sett bilden och nästan 1000 har delat den vidare. Jag skulle vilja säga att den är mer smittsam än själva viruset – och det är bra, för det är ju det här vi behöver få höra, det är det här vi behöver få känna: att det finns RO mitt i ORON.
 
Men sånt här är ju ganska lätt att säga. Det hjälper inte att vem som helst säger det. Mina ord räcker inte långt. Experternas ord kanske något längre, men finns det sanning bakom orden? Finns det någon eller något som kan, verkligen kan ge oss RO mitt i ORON?
 
Då kommer vi till den del jag aldrig skrev ut i min formulering häromveckan. För vad händer med C:et och A:et i Corona? Jo, de påminner mig om att vi kan få RO ”in Christ Alone” – bara i Kristus.
 
Vi brukar ibland sjunga ”Bara i dig har min själ sin ro, bara i dig, min Gud”. Det är ord från Psaltaren 62: ”Bara hos Gud finner jag ro, från honom kommer mitt hopp. Han är klippan som räddar mig, min borg där jag står trygg. Från Gud kommer min hjälp och min ära. Gud är min tillflykt, min starka klippa” (Ps 62:6-8)
 
Men fortfarande… Det är så lätt att säga. Det är så lätt att citera. Det är så lätt att det bara blir ett godhjärtat försök att lindra oron inom oss.
 
Det är därför vi måste påminna oss om vem Jesus verkligen är. För Jesus har ju makt bakom orden. Jesus är både Gud och människa, vilket innebär att han vet vad det är att vara människa. Han har också känt oro. Han har också känt ångest. Han vet vad det är att vara människa.
 
Men han är också Gud, vilket innebär att han har makten att göra nåt åt vår situation. Jesus gav sitt liv för oss på korset, gav sitt liv för att ge oss liv. När Jesus uppstod igen på påskdagens morgon, så är det beviset på att han har makten till och med över döden. Från den stunden finns det verklig kraft, verklig gudomlig kraft i de ord som ibland kan tyckas vara klyschor:
 
  • Det finns RO på riktigt – hos Jesus.
  • Det finns HOPP på riktigt – hos Jesus
  • Det finns FÖRLÅTELSE på riktigt – hos Jesus
  • Det finns FRÄLSNING på riktigt – hos Jesus
  • Det finns EN FRAMTID på riktigt – hos Jesus

Och även om vi själva och våra närmaste skulle drabbas av Coronaviruset – eller något annat för den delen – så vilar våra liv i hans händer. I hälsa och i sjukdom, i livet och i döden, vilar våra liv i Guds händer.

Så kom ihåg att:
Mitt i CORONA finns ORON och mitt i ORON finns RO.
In Christ Alone!

För Jesus säger: ”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor. Jag skall skänka er vila”. ”Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet.” (Joh 14:27)

1 kommentar: