onsdag 21 oktober 2015

Idag är vi i framtiden

Samma dag som Olof Palme blev skjuten var jag på bio för första gången. Chockens dimma låg tät över Lycksele (liksom i hela landet). Allt var stängt, utom Stures, biografen. Filmen som jag och mina kompisar såg var "Tillbaka till framtiden". Orsaken till att jag nämner detta idag är att det är just detta datum som Dr Emmet Brown hade programmerat in i sin tidsmaskin. Således är vi idag i framtiden. Framtiden är här. Framtiden är nu.
 
 
För några månader sen såg jag hela trilogin "Back to the Future". Visst var det en nostalgitripp, men det är första filmen som är bäst, särskilt när Marty McFly introducerar Johnny B. Goode för världen. Dåtidens framtidsprofetia stämmer förstås inte, men det finns ändå en del som uppfyllts och finns idag. Kolla gärna in elva såna saker på denna länk.
 
Slutligen kan jag ju inte låta bli att fundera på vilket datum jag själv skulle ha programmerat in i tidsmaskinen. Visst finns det ett antal tillfällen genom årens lopp, som jag hade velat ha ogjort eller önskat att jag hade gjort annorlunda, men samtidigt har det ju gett mig erfarenheter och format mig till den jag är idag. Så jag stannar nog i nutiden, trots allt, tacksam över Guds förlåtelse för det som blev fel och vetskapen om att Han bär mig i nuet och leder mig in i framtiden.

Inga kommentarer: