fredag 30 oktober 2015

Ego boost TV-style

Ett av hösten absolut bästa program är "Så mycket bättre". Jag tycker verkligen om kombinationen av artister, musik, nostalgi, personliga berättelser och nya versioner av gamla hitlåtar. I år är det dessutom så mycket bättre på fler plan än man kunde ana. Ribban lades när jag i början av första programmet ryckte till i soffan när Lisa Nilsson säger "Hej Sven-Bertil". Den hälsningen är numera min signal på telefonen när jag får sms. Oslagbart! I senaste avsnittet var det Sven-Bertil Taubes tur att stå i fokus. Vilket härligt program. Och vilken berättare han är. Min namne har väl alltid funnits i mitt medvetande sen barnsben, inte minst för att "alla" sett kopplingen till den mer kände av oss, som jag dock inte är uppkallad efter. (Ibland har jag roat mig med att spela oförstående när nån sagt "Taube" när jag presenterat mig. Sen har jag sagt: "Vet du, du är faktiskt den förste som kommenterat namnet" "Är jag?", har de svarat med lite stolthet i rösten. "Nej"... )

Hursomhelst: I lördagens TV-program kom det förstås fram många fler tänkbara fraser att ha som sms-signal. Jag granskade programmet ordentligt häromdagen och här är de bästa: 
 
- "Nu ska vi göra frukost till Sven-Bertil. Han ska hålla hela dan. Det är ju hans dag. Han måste få en bra start" (Lisa Nilsson)
 
- "Hur uppfattar du Sven-Bertil, Miriam?" (Lisa Nilsson)
- "Alltså, han är väldigt respektingivande på nåt sätt" (Miriam Bryant)
- "Mm" (Lisa)
- "Han är så gammal, alltså på ett.. han är ju det, alltså han..." (Miriam)
- "Han ha var't me'" (Lisa)
- "Han har levt så länge" (Miriam)
- "Han har gjort allt och han har gjort det briljant" (Lisa)
 
- "Tjena Sven-Bertil" (Ison)
- "Gomorron Sven-Bertil" (Niklas Strömstedt)
- "Gomorron" (Jenny Berggren)
- "Gomorron. Hej" (+ kindpussar) (Lisa Nilsson)
 
- "Sven-Bertil, vi tycker du är så tjusig" (Lisa Nilsson)
 
- "Jag har ju alltid beundrat Sven-Bertil" (Niklas Strömstedt)
 
- "Du förstår, Sven-Bertil, du har ju gjort ett stort intryck" (Jenny Berggren)
 
- "Jag hoppas av innersta biten av mitt hjärta att Sven-Bertil kommer gilla vad jag gör" (Jenny Berggren (Svar: Ja, det gjorde jag!)
 
- "Det skulle ju vara svinfett, Sven-Bertil" (Miriam Bryant)
 
- "Skål, Sven-Bertil" (Niklas Strömstedt)
 
- "Jag tycker Sven-Bertil är sjukt mäktig" (Miriam Bryant)
 
Ja, ni fattar vilken ego boost det var att se detta program. Man får ta det till sig, liksom, när man inte får det så tydligt på andra sätt ;-) Nu kanske ni andra inte tycker det är så märkvärdigt, ni som heter Maria, Eva, Johan, Per och alla andra Svenssonnamn, men för mig har det en upplevelse. Särskilt första gången, förstås, med Lisa Nilssons "Hej Sven-Bertil".
 
Va? Tycker ni det blev för mycket i detta blogginlägg? Ni har förstått grejen? Sen länge? Okej, men då får jag väl avsluta med Miriam Bryants ord:
 
- "Nej, nu får du hålla klaffen, Sven-Bertil!"

Inga kommentarer: