fredag 18 januari 2013

Va? Är det redan tjugo år sen?

Idag är det exakt tjugo år sen jag flyttade till Malå. Jag hade varit präst ett drygt halvår och aldrig riktigt hittat min plats i Piteå landsförsamling. Biskop Gunnar Weman visste om detta och ringde under hösten och erbjöd mig att flytta till Malå, eftersom kyrkoherden där, Birger Brunell, skulle vara tjänstledig för studier i Jerusalem ett halvår. Jag åkte dit på ett studiebesök och kände fort att här skulle jag kunna trivas. Så blev det bestämt och 18 januari 1993 började jag alltså min nya tjänst i Malå församling. När jag körde dit var det snöstorm minns jag. Och första arbetsdagen, när jag gick till Församlingshemmet, fick jag sällskap av en kille som gick i femman. Mycket trevlig och pratsam. Senare under dagen reflekterade jag över att det var många som hade hälsat när jag mötte dem, utan att de visste vem jag var. Man är ju inte direkt van att folk man möter på en gångstig hälsar på främlingar. Men så var det i Malå och jag tyckte det kändes så rätt. Ja, det blev verkligen rätt, en fullträff, för mig att flytta till Malå. Det blev sju och ett halvt år där och de kommer jag alltid att bära med mig i mitt hjärta. Det blev många möten med människor i olika livssituationer. Jag har många vänner, som jag tyvärr träffar alltför sällan, men som jag ofta tänker på med ett leende.
 
De tjugo åren har gått fort, men samtidigt, när jag tänker tillbaka, så har det hänt så otroligt mycket. Ser jag tjugo år framåt så är jag, antagligen, pensionär. Vem vet, då kanske jag har flyttat tillbaka till Malå... :-)

1 kommentar:

Ingela sa...

Du skulle vara varmt välkommen, det vet du.