söndag 30 oktober 2011

Halvtid - tillbakablick och avstamp för framtiden

Just idag befinner jag mig mitt i arbetslivet, dvs mitt emellan prästvigningen och pensionen. Halvvägs. Det känns lite overkligt. Att vara präst har varit - och är - mitt kall här i livet. Jag är övertygad om att jag har valt rätt bana, eller snarare: det var Gud som valde mig. Trots allt.

Jag kan verkligen inte påstå att det har varit enkelt. Det är en kamp många gånger, både mot människors förväntningar, mina egna ambitioner och kyrkans märkliga kombination av makt, stelbenthet och vilsenhet, men jag kan verkligen inte tänka mig något annat yrke. Det är mitt kall. Det är präst jag ska vara, Guds tjänare bland de människor jag möter i olika livssituationer, att i ord och handling, på många olika sätt, på olika nivåer, försöka hjälpa människor att möta Jesus, att förmedla tro, hopp och kärlek mitt i livet. Nej, det har inte varit enkelt, men Guds nåd har burit mig.
Nu är jag alltså halvvägs - åtminstone när det gäller den avlönade delen av mitt kall (frågan är om det ligger någon motsättning i detta att vara avlönad i sitt kall? Ibland funderar jag på det - å andra sidan är ju arbetaren värd sin lön, som Jesus säger i Lukas 10:7).
Halvvägs - och en tanke jag burit på länge är: "Varför har det inte hänt mer?"
Men som nån sa nyligen: "Var glad över det som faktiskt skett!". Det är sant. Det handlar om att jobba långsiktigt och vi ser inte alltid skörden av det vi sår.
  
Jag skulle vilja summera lite av första halvan av mina år som präst:
  • Antal döpta: 407
  • Antal begravda: 430
  • Antal vigda par: 116
  • Predikat: mer än 450 ggr (och haft runt 550 andakter)
  • Mina bästa år: 1994-96
  • Mina värsta år: Vintern 1997-98, sommar/höst 2006, 2010-11
  • Där trivdes jag bäst: Malå församling (1993-2000)
  • Bäste kyrkoherden: Kent Nordin, Lycksele
  • Mest kreativa perioden: 2002-2006 som ungdomspräst i Piteå
  • Roligaste arbetsuppgifterna: Att undervisa: predikan, bibelstudier, konfirmander
  • Roligaste vid-sidan-av-jobbet: barnen, Preach Boys och att sjunga gospel
  • Mest glad över: när gamla konfirmander ler när vi träffas

Förhoppningar inför andra halvan:
  • Guds beskydd över mina barn
  • Att vara ledd av Gud på alla plan
  • Väckelse i mitt eget liv, till förnyad glädje och kreativitet
  • Väckelse i andras liv för att kunna och vilja ta del av Guds överflödande gåvor
  • En levande gudstjänstgemenskap på en plats där Gud vill att jag ska vara
Eller om vi tar det jag längtar efter från A till Ö:
  • Ande (att låta den Helige Ande använda mig)
  • Bönegemenskap (att räkna mer med bönens kraft, både för egen del och tillsammans med andra)
  • Centrering (att alltid ha Jesus i centrum)
  • Dop- och nattvard (att förvalta sakramenten på ett allt tydligare sätt)
  • Enhet (att samverka med andra kristna över samfundsgränserna)
  • Frimodighet (att frimodigt stå upp för budskapet, i ord och handling)
  • Glädje (att leva ut tron och låta den djupaste glädjen flöda över)
  • Helgelse (att bli mer lik Jesus)
  • Innerlighet (att vara innerlig i allt jag gör)
  • Jesus (att vara fylld av Jesus och allt han innebär)
  • Kärlek (att allt ska ske med största kärlek)
  • Lyssnande (att lyssna mer än jag pratar, att lyssna mer på Gud än människor)
  • Mänsklighet (att vara mänsklig, naturlig och förstående, men alltid peka på Guds nåd och oanade möjligheter)
  • Närhet (att leva nära både Gud och människor)
  • Ordet (att alltid betrakta och använda Bibeln som Guds levande ord)
  • Predika (att predika Ordet rent och klart, levande, nära, utmanande, undervisande och andefyllt)
  • Qualitet (att allt ska vara präglat av kvalité, annars är det meningslöst)
  • Renhet (att leva rent, hel och förlåten)
  • Skapande (att vara kreativ och öppen för Guds skaparkraft)
  • Tro (att förtrösta på Gud och lita på att han bär mig, idag och i all evighet)
  • Uppståndelsekraft (att ständigt längta efter att lära känna den Uppståndne allt bättre och tjäna i uppståndelsens kraft)
  • Värme (att möta alla människor med värme och respekt)
  • X-empel (att vara en förebild i allt)
  • Yta och djup (att kunna möta människor på alla plan, på deras nivå)
  • Zooma (att fokusera på det viktigaste)
  • Återkomstväntande (att aktivt vänta på Jesu återkomst)
  • Ärlighet (att vara ärlig, rak och tydlig, i allt jag gör)
  • Ödmjukhet (att vara ödmjuk i min uppgift, men samtidigt inte böja mig för sånt som inte är från Gud)

Må Gud låta mig av nåd få vara till välsignelse för alla de människor jag kommer att möta under andra halvan!

5 kommentarer:

Frida sa...

Grattis på halvvägsdagen!

Jag känner mig väldigt glad över att mina fina pojkar är två av de 407, och att jag och Maken är ett av de 116 par du sammanvigt. Jag är övertygad om att du hittat ditt kall. Du har en kärna i dig som är genuin och sant underbar. Fortsätt vara du!

Kram!
/Frida

Nyckelpigan Skapar sa...

Det var roligt att läsa din hängivenhet och att det fortfarande känns så rätt med yrkesvalet! Det är det inte alla av oss som kan säga. Det gläder mig mycket att få läsa om någon som fortfarande har mycket kvar att ge både som människa och i sin tjänst. Det är hoppingivande att läsa om att sådan äkthet finns i vad du känner och vill. Efter att ha blivit kan ordentligt kantstött av kyrkfolk, blir jag uppriktigt glad av att läsa någon som har hjärtat kvar och brinner för sin tro och tjänandet. Önskar dig allt gott den "andra halvan"! Kram, Britta

Eva Karlsson sa...

Det är med tårar i ögonen jag läser det du skrivit. Du är duktig på att formulera dig. Du är duktig på det du gör och du är en fin människa. Var rädd om dig och lycka till med de resterande åren. Kram Eva

Ingela sa...

Härligt att du känner att du är på rätt plats. Blir också glad när du skriver att du trivdes hos oss. Du skulle ha varit med i kväll, trots utebliven solist hade vi en härlig sånggudstjänst!

Önskar dej Guds välsignelse för din fortsatta yrkesbana och för dej personligen.

Anna sa...

Vad roligt att du minns mig, med hjälp av min kommentar inne hos Frida ;-) Jag och många med mig minns vår "konfatid" med ett enda stort leende. I mitt fotoalbum finns bland annat bilder på oss i konfagruppen när vi gjorde vågen utanför kyrkan tillsammans med dig. Det är ett av många minnen som värmer i hjärtat.
Jag önskar dig allt gott! Kram Anna