söndag 29 maj 2011

Mästarnas mästare 2011

Så var det då avslutat, årets upplaga om den osannolikt suveräna tävlingen "Mästarnas mästare". Det är så oerhört genomtänkt och välproducerat (tack SVT!) och dessutom lett av den trygge och genuint engagerade Micke Leijnegard. Men det hade ändå inte varit nånting utan de legendariska idrottsstjärnorna som tävlar och bjuder på sig själva. Resultatet är kanske det mest sevärda TV-program som finns. (Okej, jag överdriver kanske, men jag tycker verkligen det är oerhört bra!)

Årets tävlande var Marianne Berglund (cykel), Maria Brandin (rodd), Kenny Bräck (motorsport), Anders Limpar (fotboll), Pekka Lindmark (ishockey), Hanna Ljungberg (fotboll), Evy Palm (löpning), Robert Prytz (fotboll), George Scott (boxning), Ingemar Stenmark (alpint) och Marie-Helene "Billan" Östlund (längdskidor).

Redan från start var Ingemar Stenmark min stora favorit. Han är ju ett fenomen, kort och gott. Han imponerade i allt han ställde upp i. Och älskad av svenska folket. Jag läste nån omröstning på Aftonbladet för några veckor sen och det var väl över 90% som höll på honom. Så även jag. Fast 100 % av mig. Vilken besvikelse det hade blivit om han inte hade vunnit. (Kollade just nämnda tidnings fråga: "Är Stenmark värdig vinnare av Mästarnas mästare?". 99 % har svarat ja - den återstående procenten råkade säkert bara trycka fel).

Men visst gillade jag att se Hanna Ljungberg, Billan, Bräck och Pekka, för att nu bara nämna några av de tävlande. Sen var det roligt att se att Evy Palm överraskade alla. Egentligen är det tråkigt att man aldrig riktigt hinner lära känna de som åker ut först i programserien, men det är ju inget man kan göra åt förstås.

Till nästa år skulle jag vilja se: Kajsa Bergqvist, Jan Boklöv, Björn Borg, Magdalena Forsberg, Annichen Kringstad, Henrik Larsson, Paolo Roberto, Börje Salming, Pia Sundhage, Gunde Svan och Annika Sörenstam.

För visst blir det en fortsättning?!!

2 kommentarer:

Frida sa...

Det MÅSTE bli en fortsättning! Positiva program som det här kan man aldrig få för lite av. Stenmark var klart en Edit vinnare. Min stora favorit var dock Hanna Ljungberg. Hon är fantastisk tycker jag! Intressant "laguppställning" du hade. Klart kvalificerad och värd för svt att kopiera! Kram!

Anonym sa...

Jag håller med - SVT regerar...det blir aldrig pinsamt eller dåligt! Och så Stenmark eller ET - han försämrar ju inte denna produktion med sin närvaro! Detta är ett av få program med sportigt tema som jag faktiskt njuter av att se - så för mig får det gärna bli en fortsättning! Kram Mags