måndag 7 mars 2011

Inför finalen

Efter fem lördagar med deltävlingar och andra chansen är det äntligen dags för final. Jag tycker att årets upplaga är den bästa på många år. Tyvärr är många av mina favoriter redan utslagna, men den största finns kvar. Hoppas Swingfly når långt, gärna ända till Düsseldorf!! Så här rankar jag låtarna:

1. "Me And My Drum" - Swingfly
2. "Popular" - Eric Saade
3. "I'm In Love" - Sanna Nielsen
4. "Leaving Home" - Nicke Borg
5. "In The Club" - Danny Saucedo
6. "The King" - The Playtones
7. "E det fel på mej" - Linda Bengtzing
8. "Oh My God!" - The Moniker
9. "7 Days And 7 Nights" - Brolle
10. "Spring för livet" - Sara Varga

Kommentar:
Som vanligt rangordnar jag med hjärtat. Min stora förhoppning är att Swingfly tar hem spelet tack vare att låten är helt annorlunda i jämförelse med de andra och innehåller en stor portion glädje och spontanitet. Flera av de andra låtarna är lite för koreograferade. Troligtvis kommer Eric Saade eller Danny att vinna, men å andra sidan har de samma målgrupp. Risken är mycket stor att de som gillar dessa låtar splittrar upp sig röstandet. Det har vi sett tidigare år. När jag jämför dessa låtar så föredrar jag "Popular". Hoppas bara att Eric Saade skippar det krossade glaset. Det känns redan gjort. Showen håller ändå! Största outsider tror jag är Nicke Borg. Den låten har vuxit i mina öron. Jag har även börjat förstå "Oh My God!" lite bättre nu, men den ska väl ändå inte räcka till?

Jag skulle rösta på Swingfly tio gånger av tio, men skulle inte skämmas för att skicka nån av de fem-sex första till Düsseldorf. Skulle ha kunnat sträckt mig ända till Linda Bengtzing, men jag gillar verkligen inte låttexten.

Slutligen: Det kan vara svårt att förutsäga utgången av denna tävling, eftersom jurygrupperna kommer från utlandet. Men jag säger att segraren blir... Eric Saade. Men hoppas, som sagt, på Swingfly med Christoffer Hiding och Bea som backup!! :-D

Inga kommentarer: