fredag 4 mars 2011

Inför andra chansen

I morgon är det dags för andra chansen i Melodifestivalen, en andra chans för åtta låtar som inte nådde riktigt ända fram. Tyvärr är flera av mina favoriter borta, men några finalaspiranter tycker jag verkligen finns. Så här rangordnar jag låtarna efter att ha lyssnat på den nyinköpta, obligatoriska, Melodifestivalskivan:

1. ”Dance Alone” – Love Generation
2. ”I Thought It Was Forever” - Shirley’s Angels
3. "Something In Your Eyes" - Jenny Silver
4. ”My Heart Is Refusing Me” – Loreen
5. ”Alive” – Linda Pritchard
6. "Desperados" - Pernilla Andersson
7. ”Oh My God” – The Moniker
8. "Spring för livet” - Sara Varga

Resultatet blir ju tyvärr inte så här, eftersom det handlar om dueller. Utifrån ovanstående rangordning blir det alltså så här:

Grupp A:
"Something In Your Eyes" - Jenny Silver - - - "Dance Alone" - Love Generation
”My Heart Is Refusing Me” – Loreen - - - "Spring för livet” - Sara Varga

Gruppfinal: "Dance Alone" - Love Generation - - - "My Heart Is Refusing Me" - Loreen

Grupp B:
”Oh My God” – The Moniker - - - ”Alive” – Linda Pritchard
”I Thought It Was Forever” - Shirley’s Angels
- - - "Desperados" - Pernilla Andersson

Gruppfinal: ”Alive” – Linda Pritchard - - - ”I Thought It Was Forever” - Shirley’s Angels

Kommentar:
På det här sättet går ju mina två favoriter till final, men så lär det ju aldrig bli. Jag tror t ex inte att det blir min förutspådda final i grupp B, utan snarare de två andra. Tyvärr. Sen är det lite tråkigt att grupp A är så pass mycket starkare än grupp B. Det innebär att mina "backupfavoriter" sannolikt blir utslagna. Jag gissar att svenska folket kommer att rösta fram "Something In Your Eyes" och "Desperados" till final.

När man nu har hört låtarna lite mer på radio, CD eller SVT Play så vill jag verkligen understryka hur mycket jag saknar främst Dilba, Le Kid, Christian Walz och Melody Club. Deras låtar borde ha varit åtminstone på den här nivån.

Inga kommentarer: