lördag 19 december 2009

Trender i Luciafirandet

Det fanns en tid när jag tvingades delta i diverse luciatåg. Det har sannerligen varit baksidan med att sjunga i kör. Okej, missförstå mig rätt. Det är vackert och stämningsfullt, åtminstone så länge jag inte behöver delta. Det kanske beror på att det enda som stod till buds som kille var stjärngosse med den förhatliga struten. Enda gången jag har tyckt det har på gränsen till roligt var när en kompis i Uppsala hade tillverkat en heltäckande strut, som alltså räckte ända ner till golvet.

De senaste åren har jag faktiskt (med ålderns rätt?) sluppit lussa. Jag har därmed fått beskåda ett antal - och jag ser vissa trender. En av dessa är att stjärngossarna nästan är utrotade. De har varit på väg bort länge. Då kan jag faktiskt vakna till och tycka det känns lite synd... but again, maybe not... På Carolines julfest häromdagen var det bara en tapper strutbärare och på Elias dito var det ingen. Däremot är det uppsving på andra fronter. På Elias dagis var det 3 lucior, 3 tärnor, 4 tomtar och 4 pepparkaksgubbar. På Carolines klassjulfest var det lite mer traditionellt med en lucia, tärnor, stjärngosse, tomtar, pepparkaksgubbar och - här kommer det - två sockerbagare! Jag hörde också på Rix FM om barn som klätt ut sig till lutfiskar, lussebullar (och Michael Jackson, vad nu det hade med saken att göra?).

Ja, vad ska man tycka om dessa nya trender? Lite kul är det ju, men samtidigt räcker det med en gång. Nu är det gjort, lixom. Jag tror ändå att jag önskar att traditionen ska bevaras, även om det innebär att stjärngossarna måste återupprättas.

Tur att min tid som lussare sannolikt är över!

4 kommentarer:

Broschan sa...

Du är välkommen hit och lussa för oss. Om du inte vill vara dumstrut så kan du väl vara köttbulle! (Jag tror inte du skulle passa som revbensspjäll.)

SvBG sa...

Visst, bara du är senapssill :-)

Anna-Karin J sa...

En ny variant i ett av barnens luciaspel var också ängel med vingar och gloria. Men nej, inga stjärngossar.

Mats R sa...

Gott nytt år :)
Läste just Codex Ethicus http://perm.infodata.se/luleastift/biskopen/Codex%20Ethicus.pdf
Ja, jag har lite att göra på nyårsnatten, men det var intressant läsning, fick en större inblick i diakoners och prästers ämbeten.
Tack för en otroilgt bra andakt på EFS tidigare idag på nyårsbönen, fräsht att använda tekniken, det gillar jag :) Och budskapet var ju helt rätt också, men det brukar et ju vara.